نشان ملی ثبت رسانه های دیجیتال

logo-samandehi

عوامل مؤثر بر تمایل به استفاده از یادگیری الکترونیکی دانشجویان: مطالعه موردی دانشجویان دانشگاه صنعتی سهند
دوره 8، شماره 26، 1404، صفحات 144 - 154
نویسندگان : دکتر فیروز محمودی 1، محمد منصورزاده* 2، وحیده جعفریان 3
1- دانشیار، رشته‌ی برنامه‌ریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، ایران
2- دانشجوی دکتری رشته برنامه‌ریزی آموزش از دور، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
3- دانش‌آموخته کارشناسی ارشد، رشته‌ی برنامه‌ریزی درسی، دانشکده‌ی علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
چکیده :
در حال حاضر دوره‌هاي يادگيري الكترونيكي بخش مهمي از آموزش عالي را تشكيل مي‌دهند. هدف پژوهش حاضر تعیین عوامل مهم تمایل به استفاده از یادگیری الکترونیکی در بین دانشجویان دانشگاه صنعتی سهند است. این عوامل در سه دسته‌ی کلی (استاد، مؤسسه و دانشجو) گروه‌بندی‌شده‌اند. جامعه‌ی آماری عبارت است از آن دسته از دانشجویان دانشگاه صنعتی سهند که از یادگیری الکترونیکی استفاده کرده‌اند و در سال تحصیلی 1403-1402 مشغول به تحصیل بوده‌اند، تعداد آن‌ها 420 نفر است و تعداد 200 نفر به شیوه‌ی تصادفی و بر اساس جدول کرجسی و مورگان به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه‌ی محقق ساخته است که پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ 0/91 محاسبه شد و روایی آن با استفاده ازنظر متخصصان تأیید شد. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از روش تحلیل مسیر با استفاده از نرم‌افزارهای spss 23 و ایموس 23 (AMOS 23) استفاده‌شده است. طبق نتایج به‌دست‌آمده نگرش به دوره، فعال بودن استاد، امکانات، پشتیبانی و علاقه‌مندی دانشجو رابطه‌ی مثبت با تمایل به ثبت‌نام در دوره‌ی الکترونیکی دارند.
پشتیبانی آنلاین از طریق واتساپ

پژوهشگران گرامی؛ پاسخگوی سوالات شما عزیزان از طریق واتساپ هستیم !


جهت ارسال پیام در واتساپ اینجا کلیک نمائید !