بررسی تأثیر استفاده از رسانه های اجتماعی برهوش هیجانی و دلبستگی درنوجوانان پسر
دوره 8، شماره 26، 1404، صفحات 98 - 106
1- دکتری روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی نجفآباد، اصفهان، ایران
2- کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
3- دانشجوی کارشناس ارشد روانشناسی، دانشگاه پیام نور زرینشهر، اصفهان، ایران
چکیده :
امروزه ارتباطات اینترنتی بهقدری سریع شده است که میتوان با مردم در سراسر جهان تنها در مدتزمان بسیار کمی ارتباط برقرار کرد، بهطوریکه واقعاً تفاوت زیادی در مقایسه با ارتباط چهره به چهره دیده نمیشود. رسانههای اجتماعی نشاندهنده یک شبکه ارتباطی در زندگی روزمره است. هدف از این پژوهش بررسی تأثیر استفاده از رسانههای اجتماعی برهوش هیجانی و دلبستگی در نوجوانان پسر بود. طرح پژوهش، توصيفي از نوع مدلهای همبستگي بود. جامعه آماری کلیه دانشآموزان نوجوانان پسر مدارس متوسطه اول و دوم شهر کرج را تشکیل دادند که در نیمسال تحصیلی 1401-1402 مشغول به تحصیل بودند. حجم نمونه 341 نفر دانشآموز بود که برای نمونهگیری از روش در دسترس استفاده شد. بهمنظور جمعآوری دادهها از پرسشنامههای هوش هیجانی بار- آن و پرسشنامه دلبستگی والدین و همسالان آرمسدن و گرینبرگ استفاده شد. دادهها با روش همبستگی اسپیرمن تحلیل شد و نتایج نشان داد که بین استفاده از رسانههای اجتماعی با هوش هیجانی ودلبستگی رابطه معنادار وجود دارد. میتوان نتیجه گرفت که استفاده از شبکههای اجتماعی باعث کاهش هوش هیجانی و دلبستگی در نوجوانان میشود.
کلمات کلیدی :


20.1001.1.26767295.1404.8.26.10.0