اثربخشی برنامه مصاحبه انگیزشی بر خودکارآمدی و خشم در دانشجویان
دوره 8، شماره 25، 1404، صفحات 70 - 78
1- دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
2- دانشیار گروه روان شناسی تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
3- استادیار گروه روان شناسی تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامه مصاحبه انگیزشی بر خود کارآمدی و خشم در دانشجویان انجام شد. طرح مطالعه شبه آزمایشی بود که به صورت پیش ازمون _ پس ازمون با گروه کنترل اجرا شد. شرکت کنندگان ۳۰ دانشجو ( ۱۵ نفر گروه آزمایش و ۱۵ نفر گروه کنترل) بودند که به روش تصادفی به دو گروه اختصاص داده شدند. همه شرکت کنندگان پرسشنامه خشم نواکو و خودکارامدی شرر را تکمیل کردند. داده ها با تحلیل کوواریانس تحلیل شدند. یافتهها نشان داد مصاحبه انگیزشی تاثیر مثبت و معنی داری بر خودکارامدی دانشجویان گروه ازمایش داشت (p<0.05). همچنین مصاحبه انگیزشی تاثیر معناداری بر کاهش خشم دانشجویان گروه آزمایش داشت (p<0.05). استفاده از مصاحبه انگیزشی به عنوان مداخله موثر در افزایش خودکارامدی و کنترل عواطفی همچون خشم نقش موثری دارد. تلویحات کاربردی یافتهها مورد بحث قرار گرفت
کلمات کلیدی :