نشان ملی ثبت رسانه های دیجیتال

logo-samandehi

واکاوی دلالت های نظریه بار شناختی سوئلر در عناصر برنامه درسی
دوره 7، شماره 24، 1403، صفحات 161 - 173
نویسندگان : حسن خواجه* 1، دکتر محسن آیتی 2
1- دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، دانشگاه بیرجند، خراسان جنوبی، ایران
2- دانشیار، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، خراسان جنوبی، ایران
چکیده :
این پژوهش با هدف واکاوی دلالت‌های نظریه بار شناختی سوئلر در عناصر برنامه‌ی درسی انجام گرفت. از روش کیفی «جستار نظر ورزانه» و از ابزار «بررسی مستندات» به‌منظور گردآوری اطلاعات استفاده شد، مبانی نظری، نظریه بار شناختی سوئلر، مطالعه و بررسی و بررسی دلالت‌های آن در عناصر برنامه درسی میلر (هدف‌ها، دانش‌آموز، معلم، روش یاددهی یادگیری، ویژگی‌های محیط آموزشی و ارزشیابی) استخراج شد بر اساس یافته‌ها، هدف هر آموزشی در برنامه درسی باید درگیر کردن منابع حافظه‌ی فعال با مطالب مهم و طراحی آموزشی مناسب باشد، دانش‌آموز پردازشگری است که نقشی فعال در حل و تکمیل سؤالات و سازمان‌دهی اطلاعات ورودی و تلفیق اطلاعات ورودی با دانش موجود دارد، معلم باید در طراحی محیط متناسب با فعالیت‌های شناختی و ارتباط مطالب آموزشی با ساخت شناختی دانش‌آموزان فعال باشد، بر روش‌های تدریس کاوشگری و یادگیری مبتنی بر مسئله تأکید دارد و در محیط‌های آموزشی باید چندرسانه‌ای (متن، صدا، گرافیک، ویدیو...) باشد، ارزشیابی باید با استفاده از نقشه‌های مفهومی و سؤالات تکمیل کردنی توسط خود دانش‌آموز انجام گیرد.
پشتیبانی آنلاین از طریق واتساپ

پژوهشگران گرامی؛ پاسخگوی سوالات شما عزیزان از طریق واتساپ هستیم !


جهت ارسال پیام در واتساپ اینجا کلیک نمائید !