بررسی رابطه ظرفیت یادگیری فردی و سازمانی برعملکرد مدیریت دانش معلمان
دوره و شماره : آماده انتشار
1- دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، ایران.
2- کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، ایران.
چکیده :
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر ظرفیت یادگیری فردی و سازمانی بر عملکرد مدیریت دانش معلمان است. روش تحقیق از نوع توصیفی ـ پیمایشی میباشد. جامعه آماری شامل کلیه معلمان مقطع ابتدایی شهرستان ساری (1196 نفر) بوده که با روش نمونهگیری تصادفی تعداد 291 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها شامل سه پرسشنامه یادگیری فردی و سازمانی (اریک چنگ، 2012) و پرسشنامه مدیریت دانش معلمان (اریک چنگ، 2012) بوده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون با استفاده از نرمافزار SPSS بهره گرفته شد. نتایج پژوهش نشان داد بین یادگیری فردی و سازمانی با مدیریت دانش معلمان رابطه معناداری وجود دارد. همچنین، یادگیری فردی توان پیشبینی متغیرهای مدیریت دانش معلمان را دارد و یادگیری سازمانی نیز قدرت پیشبینی مدیریت دانش معلمان را نشان داد.
کلمات کلیدی :