نشان ملی ثبت رسانه های دیجیتال

logo-samandehi

پیش بینی انگیزه پیشرفت بر اساس سبک¬های اسنادی و سبک¬های دلبستگی با توجه به نقش میانجی¬گری مهارت حل¬مساله در دانشجویان
دوره و شماره : آماده انتشار
نویسندگان : نیکا اکبرلو 1، masoud gorbanalipour* 2
1- گروه روانشناسی بالینی، واحد خوی، دانشگاه آزاد اسلامی، خوی، ایران
2- گروه روانشناسی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، واحد خوی، دانشگاه آزاد اسلامی، خوی، ایران
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف پیش بینی انگیزه پیشرفت بر اساس سبک¬های اسنادی و سبک¬های دلبستگی با توجه به نقش میانجی¬گری مهارت حل¬مساله در دانشجویان انجام گرفته است. این پژوهش از نظر هدف بنیادی و از نظر روش پژوهش در زمره¬ی پژوهش¬های توصیفی و از نوع همبستگی می¬باشد. جامعه¬ی این پژوهش دانشجویان دانشگاه آزاد خوی بودند که 250 نفر از آنها با روش نمونه¬گیری در دسترس انتخاب شدند. جهت جمع آوری اطلاعات لازم از پرسشنامه های انگیزه پیشرفت هرمنس(1977)، پرسشنامه¬ی سبک¬اسناد پیترسون¬ ، سلیگمن و آبرامسون (۱۹۸۴)،پرسشنامه دل بستگی کولینز و رید (1990)، پرسشنامه حل مسئله هپنر و پترسون (1982) استفاده شد. جهت بررسی صحت و سقم فرضیه¬های تحقیق از ضریب همبستگی پیرسون ، آزمون رگرسیون چندگانه و مدل‌سازی معادلات ساختاری استفاده شد، که به این منظور از نرم افزار spss و ایموس(Amos) کمک گرفته شد. یافته¬های تحلیل آماری نشان داد که بین سبک اسنادی بیرونی و سبک های دلبستگی ناایمن با انگیزه پیشرفت رابطه منفی و معنادار(05/0p<) و بین سبک اسنادی درونی و سبک دلبستگی ایمن با انگیزه پیشرفت رابطه مثبت و معناداری(05/0p<) وجود دارد، همچنین سبک¬های اسنادی و سبک¬های دلبستگی با میانجی-گری مهارت حل¬مساله توانستند انگیزه پیشرفت را پیش¬بینی کنند.در نتیجه با توجه به اهمیتی که انگیزه¬ی پیشرفت در موفقیت تمام افراد ایفا می¬کند، نقش عواملی همچون سبک¬های دلبستگی، سبک¬های اسنادی و مهارت های تنظیم هیجان و حل مساله باید مورد توجه قرار بگیرد.
پشتیبانی آنلاین از طریق واتساپ

پژوهشگران گرامی؛ پاسخگوی سوالات شما عزیزان از طریق واتساپ هستیم !


جهت ارسال پیام در واتساپ اینجا کلیک نمائید !