نشان ملی ثبت رسانه های دیجیتال

logo-samandehi

اثربخشی آموزش راهبردهای مدیریت هیجانی بر تعارضات زناشویی و نگرش به خیانت در زوجین با ۵ تا ۱۰ سال زندگی مشترک در منطقه ۲۲ تهران
دوره 7، شماره 24، 1403، صفحات 26 - 37
نویسندگان: فاطمه اسلامی* 1، دکتر محمد عسگری 2

1کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، گروه مشاوره، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

2استاد گروه سنجش و اندازه گیری، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

چکیده:
در پژوهش حاضر به نقش اثربخشی آموزش راهبردهای مدیریت هیجانی بر تعارضات زناشویی و نگرش به خیانت پرداخته شد. در این پژوهش برای انتخاب نمونه از زوجینی که بین 5 تا 10 سال از ازدواج آن‌ها گذشته و با موضوع تعارضات زناشویی به مراکز مشاوره منطقه 22 مراجعه نمودند استفاده گردید. در تحقیق حاضر از روش نیمه آزمایشی با استفاده از طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون یک گروهی استفاده شد. پس از توزیع 100 پرسشنامه تعارض زناشویی کانزاس و اگمان (1985) و نگرش خیانت وایتلی (2006) بین زوجین مذکور، تعداد 20 نفر، پرسشنامه را تکمیل و به پژوهشگر تحویل دادند و داوطلب شدند که در آموزش‌ها شرکت کنند، بنابراین نمونه‌گیری غیر تصادفی و داوطلبانه بوده است. در ادامه دوره‌ی کنترل و مدیریت هیجانات جهت مشاهده در اختیار 20 شرکت‌کننده در آزمون قرار گرفت و از آن‌ها درخواست شد تا پس از مشاهده کامل دوره مجدداً پرسشنامه‌های فوق‌الذکر را تکمیل و به مرکز مشاوره عودت نمایند. تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون T همبسته نشان داد که استفاده از آموزش راهبردهای مدیریت هیجانی برای درمان نگرش به خیانت و تعارضات زناشویی مؤثر است، پس می‌توان ازاین‌روش برای درمان استفاده کرد.
کلمات کلیدی:
نگرش به خیانت، تعارضات زناشویی، آموزش راهبردهای مدیریت هیجان