اثربخشی آموزش عزت نفس بر شایستگی اجتماعی و حساسیت به طرد در دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی
دوره و شماره : آماده انتشار
1- 1- گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
چکیده :
عزت نفس یکی از عوامل تعیین کننده رفتار انسان به شمار می رود. هدف اصلی پژوهش حاضر اثربخشی آموزش عزت نفس بر شایستگی اجتماعی و حساسیت به طرد در دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی است. به منظور انجام پژوهش حاضر تعداد 200 دانشجو دختر به شیوه نمونه¬گیری هدفمند انتخاب شدند. به شرط داشتن معیارهای ورود به مطالعه همچون رضایت جهت شرکت در مطالعه و نداشتن معیارهای خروج از مطالعه همچون عدم علاقه به شرکت در پژوهش پرسشنامه های مربوط به متغیرهای پژوهش در بین آنها توزیع شد. برای تجزیه و تحلیل داده های حاصل از این پژوهش از روش¬های آمار توصیفی شامل میانگین، انحراف معیار، حداقل و حداکثر نمره و نیز روش های آمار استنباطی تحلیل کوواریانس چندمتغیره و تک متغیره استفاده شد. همچنین داده ها با استفاده از نرم افزار کامپیوتری SPSS-20 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. و تمامی فرضیات پژوهش در سطح 05/0>P مورد آزمون قرار گرفتند. بین نمره های شایستگی اجتماعی در گروه های آزمایش و گواه، با پیش آزمون ها، تفاوت معنی داری به نفع گروه آزمایش وجود دارد. در نتیجه فرضیه تاثیر آموزش عزت نفس بر شایستگی اجتماعی در دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی تایید گردید. بین نمره های حساسیت نسبت به طرد در گروه های آزمایش و گواه، با پیش آزمون ها، تفاوت معنی داری به نفع گروه آزمایش وجود دارد. در نتیجه فرضیه تاثیر آموزش عزت نفس بر حساسیت نسبت به طرد در دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی تایید گردید.
کلمات کلیدی :