نشان ملی ثبت رسانه های دیجیتال

logo-samandehi

پیش بینی قلدری سایبری دانش‌آموزان بر اساس انگیزش تحصیلی، شفقت به خود و کارکردهای اجرایی مقطع متوسطه اول (نمونه موردی: دوره اول متوسطه شهرستان خدا آفرین)
دوره و شماره : آماده انتشار
نویسندگان : علی علیمحمدپور* 1، نسرین محدّث 2
1- مدیرآموزگار، دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر، شبستر، ایران.
2- استادیار روانشناسی،گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر، شبستر، ایران.
چکیده :
پخش شایعه، اشتراک اطلاعات خجالت‌آور یا ارسال پیام‌های تهدیدآمیز با هدف ایجاد استرس عاطفی یا صدمه به دانش‌آموزان متوسطه اول از دغدغه‌های اصلی نظام آموزشی و والدین می‌باشد. به همین جهت پژوهش حاضر با هدف پیش‌بینی قلدری سایبری دانش‌آموزان بر اساس انگیزش تحصیلی، شفقت به خود و کارکردهای اجرایی انجام گرفت. تحقیق حاضر به لحاظ هدف کاربردی است و ماهیت توصیفی- همبستگی دارد. جامعه آماری پژوهش حاضر دانش‌آموزان دوره اول متوسطه شهرستان خداآفرین بودند. روش نمونه‌گیری در پژوهش حاضر نمونه‌گیری تصادفی بود. حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 118 نفر تخمین زده شد. ابزار اندازه‌گیری در پژوهش حاضر پرسشنامه بود. در نهایت نتایج به دست آمده نشان داد که انگیزش تحصیلی، شفقت به خود و کارکردهای اجرایی به طور معناداری با قلدری سایبری در دانش‌آموزان مرتبط هستند. این ارتباطات نشان می‌دهند که تقویت انگیزه تحصیلی و نهادینه کردن شفقت به خود می‌تواند به کاهش رفتارهای قلدری سایبری کمک کند.
پشتیبانی آنلاین از طریق واتساپ

پژوهشگران گرامی؛ پاسخگوی سوالات شما عزیزان از طریق واتساپ هستیم !


جهت ارسال پیام در واتساپ اینجا کلیک نمائید !