بررسی رابطه بین شیوه های فرزند پروری مادران با انگیزش پیشرفت دانش اموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهر دامغان
دوره و شماره : آماده انتشار
1- استادیار پردیس شهید رجایی دانشگاه فرهنگیان سمنان،ایران
2- دانشجوی کارشناسی ارشد، برنامه ریزی درسی، دانشگاه پیام نور،دامغان، ایران
3- کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی ، مدرس مدعو دانشگاه پیام نوراستان سمنان، دامغان، ایران
چکیده :
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین شیوه های فرزند پروری مادران با انگیزش پیشرفت دانش اموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهر دامغان بود. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق شامل دانش متوسطه دوم دختران شهر دامغان برابر با 3000 نفر میباشد. نمونه آماری بر اساس جدول مورگان 341 میباشد که به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. در این پژوهش از پرسشنامه شیوه های فرزند پروری بامریند (1997)و پرسشنامه انگیزه پیشرفت هرمانس(1970) به عنوان ابزار گردآوری دادهها استفاده شد. نتایج نشان داد بین متغیر فرزند پروری استبدادی و سهل گیرانه با انگیزه پیشرفت دانش آموزان همبستگی منفی و معنی داری وجود دارد و بین متغیر فرزند پروری مقتدرانه با انگیزه پیشرفت دانش آموزان همبستگی مثبت و معنی داری وجود دارد. همچنین نتایج رگرسیون گام به گام حاکی از آن است که نشان در گام اول والدگری مقتدرانه، در گام دوم والدگری سهل گیرانه و در گام سوم والدگری استبدادی وارد الگوی پیش¬بینی شده است که این سه سبک فرزندپروری توانسته 57 درصد تغییرات انگیزه پیشرفت دانش آموزان را پیش بینی کرده است.
کلمات کلیدی :

