میزان توجه کتب درسی به پرورش تفکر واگرا و خلاقیت دانش آموزان: تحلیل محتوای کتاب ریاضی پایه ششم ابتدایی
دوره 8، شماره 26، 1404، صفحات 117 - 128
1- دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی،دانشگاه اصفهان،اصفهان،ایران
2- دانشجوی کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی،دانشگاه اصفهان،اصفهان،ایران
چکیده :
هدف پژوهش حاضر تحلیل محتوای کتاب ریاضی پایه ششم ابتدایی ازلحاظ میزان توجه به تفکر واگرا است. روش پژوهش حاضر کمی از نوع تحلیل محتوا و کاربردی میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل محتوای کتاب ریاضی پایه ششم ابتدایی سال تحصیلی 1402-1403 میباشد و جامعه با نمونه برابر میباشد. حجم نمونه برابر با حجم جامعه آماری انتخاب گردیده است. در این پژوهش واحد زمینه فعالیتها و تمرینهای کتاب و واحد ثبت جملات پرسشی، فعالیتها و تمرینهاست. فرآیند کدگذاری به شیوه قیاسی انجامشده و مؤلفهها است که روایی آن توسط متخصصان علوم تربیتی تعیین گردیده و پایایی آن بهوسیله فرمول ویلیام اسکات 0/81 محاسبه شد. نوع طبقهبندی، طبقهبندی جعبهای میباشد و مؤلفهها از قبل تعیینشدهاند؛ اما شاخصها محقق ساخته میباشد. یافتهها حاکی از آن است که سؤالات همگرا بیشتر از سؤالات واگرا مورداستفاده قرارگرفتهاند. همچنین تحلیل پرسشهای کتاب مذکور، حاکی از آن است که سؤالات تعاملی، عملی، فردمدار و تأییدی از کمترین فراوانی برخوردار هستند. بر اساس شاخصها بیشترین توجه به پرسشهایی بوده که پاسخ مشخصی در متن درسنامه برای آنها آمده یا راهحل آن در درسنامهی کتاب استفاده شده و کمترین توجه به شاخص پرسشهایی بوده است که پاسخ واحد ندارند و میتوان چندین پاسخ با راهحلهای گوناگون برای آن در نظر گرفت
کلمات کلیدی :


20.1001.1.26767295.1404.8.26.12.2