بررسی تاثیر فعالیت های فوق برنامه درسی بر عملکرد اجتماعی،تحصیلی و عاطفی دانش آموزان مقطع ابتدایی
دوره 8، شماره 26، 1404، صفحات 64 - 74
1- 1 گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
2- آموزگار ابتدایی منطقه 18 آموزش و پرورش تهران،ایران
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر فعالیتهای فوقبرنامه درسی بر عملکرد اجتماعی، تحصیلی و عاطفی دانشآموزان مقطع ابتدایی از دیدگاه معلمان انجامشده است. این تحقیق از نوع توصیفی-پیمایشی میباشد که در آن رابطه بین متغیرها بر اساس اهداف تحقیق تحلیل میشود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه معلمان مقطع ابتدایی شهر اردبیل در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ است که تعداد آنها ۱۸۲۰ نفر گزارششده است. با استفاده از فرمول کوکران، تعداد ۳۶۲ نفر بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند و روش نمونهگیری بهصورت تصادفی طبقهای انجام گردید. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بوده است. تجزیهوتحلیل اطلاعات ابتدا بهصورت توصیفی انجام شد که شامل محاسبه میانگین، انحراف معیار و ... میباشد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار SPSS و آزمونهای تی تکنمونهای و تی برای دو گروه مستقل استفاده شده است. نتایج تحلیلها نشان داد که فعالیتهای فوقبرنامه با عملکرد تحصیلی، اجتماعی و عاطفی دانشآموزان رابطه معناداری دارد، بهطوریکه با افزایش فعالیتهای فوقبرنامه، عملکرد تحصیلی، اجتماعی و عاطفی دانشآموزان نیز بهبود مییابد. همچنین، نتایج نشان داد که تأثیر فعالیتهای فوقبرنامه بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان دختر و پسر متفاوت است، بهگونهای که دختران در مقایسه با پسران عملکرد تحصیلی بهتری دارند. در بررسی تأثیر فعالیتهای فوقبرنامه بر عملکرد اجتماعی دانشآموزان دختر و پسر، مشخص شد که پسران در مقایسه با دختران عملکرد اجتماعی بهتری دارند. همچنین، در بررسی عملکرد عاطفی، نتایج نشان داد که دختران نسبت به پسران از عملکرد عاطفی بهتری برخوردارند.


20.1001.1.26767295.1404.8.26.7.7