بررسی تاثیر فعالیت های فوق برنامه درسی بر عملکرد اجتماعی،تحصیلی و عاطفی دانش آموزان مقطع ابتدایی
دوره و شماره : آماده انتشار
1- گروه آموزش علوم تربیتی ، دانشگاه فرهنگیان،صندوق پستی 889-14665 تهران،ایران
2- آموزگار ابتدایی منطقه 18 آموزش و پرورش تهران،ایران
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر فعالیتهای فوقبرنامه درسی بر عملکرد اجتماعی، تحصیلی و عاطفی دانشآموزان مقطع ابتدایی از دیدگاه معلمان انجام شده است. این تحقیق از نوع توصیفی-پیمایشی میباشد که در آن رابطه بین متغیرها بر اساس اهداف تحقیق تحلیل میشود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه معلمان مقطع ابتدایی شهر اردبیل در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ است که تعداد آنها ۱۸۲۰ نفر گزارش شده است. با استفاده از فرمول کوکران، تعداد ۳۶۲ نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند و روش نمونهگیری به صورت تصادفی طبقهای انجام گردید.ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه محققساخته بوده است. تجزیه و تحلیل اطلاعات ابتدا به صورت توصیفی انجام شد که شامل محاسبه میانگین، انحراف معیار و ... میباشد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS و آزمونهای تی تکنمونهای و تی برای دو گروه مستقل استفاده شده است.نتایج تحلیلها نشان داد که فعالیتهای فوقبرنامه با عملکرد تحصیلی، اجتماعی و عاطفی دانشآموزان رابطه معناداری دارد، به طوری که با افزایش فعالیتهای فوقبرنامه، عملکرد تحصیلی، اجتماعی و عاطفی دانشآموزان نیز بهبود مییابد. همچنین، نتایج نشان داد که تأثیر فعالیتهای فوقبرنامه بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان دختر و پسر متفاوت است، به گونهای که دختران در مقایسه با پسران عملکرد تحصیلی بهتری دارند. در بررسی تأثیر فعالیتهای فوق برنامه بر عملکرد اجتماعی دانشآموزان دختر و پسر، مشخص شد که پسران در مقایسه با دختران عملکرد اجتماعی بهتری دارند.همچنین، در بررسی عملکرد عاطفی، نتایج نشان داد که دختران نسبت به پسران از عملکرد عاطفی بهتری برخوردارند.
- 155
- 0