نشان ملی ثبت رسانه های دیجیتال

logo-samandehi

بررسی تاثیر فعالیت های فوق برنامه درسی بر عملکرد اجتماعی،تحصیلی و عاطفی دانش آموزان مقطع ابتدایی
دوره و شماره : آماده انتشار
نویسندگان : مریم اصفهانی* 1، مهناز محبی پور 2
1- گروه آموزش علوم تربیتی ، دانشگاه فرهنگیان،صندوق پستی 889-14665 تهران،ایران
2- آموزگار ابتدایی منطقه 18 آموزش و پرورش تهران،ایران ‏
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر فعالیت‌های فوق‌برنامه درسی بر عملکرد اجتماعی، تحصیلی و عاطفی دانش‌آموزان مقطع ‏ابتدایی از دیدگاه معلمان انجام شده است. این تحقیق از نوع توصیفی-پیمایشی می‌باشد که در آن رابطه بین متغیرها بر اساس ‏اهداف تحقیق تحلیل می‌شود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه معلمان مقطع ابتدایی شهر اردبیل در سال تحصیلی ۱۴۰۱-‏‏۱۴۰۲ است که تعداد آنها ۱۸۲۰ نفر گزارش شده است. با استفاده از فرمول کوکران، تعداد ۳۶۲ نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب ‏شدند و روش نمونه‌گیری به صورت تصادفی طبقه‌ای انجام گردید‎.‎ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه محقق‌ساخته ‏بوده است. تجزیه و تحلیل اطلاعات ابتدا به صورت توصیفی انجام شد که شامل محاسبه میانگین، انحراف معیار و ... می‌باشد. ‏برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار‎ SPSS ‎و آزمون‌های تی تک‌نمونه‌ای و تی برای دو گروه مستقل استفاده شده است‎.‎نتایج ‏تحلیل‌ها نشان داد که فعالیت‌های فوق‌برنامه با عملکرد تحصیلی، اجتماعی و عاطفی دانش‌آموزان رابطه معناداری دارد، به طوری ‏که با افزایش فعالیت‌های فوق‌برنامه، عملکرد تحصیلی، اجتماعی و عاطفی دانش‌آموزان نیز بهبود می‌یابد. همچنین، نتایج نشان داد ‏که تأثیر فعالیت‌های فوق‌برنامه بر عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان دختر و پسر متفاوت است، به گونه‌ای که دختران در مقایسه با ‏پسران عملکرد تحصیلی بهتری دارند. در بررسی تأثیر فعالیت‌های فوق‌ برنامه بر عملکرد اجتماعی دانش‌آموزان دختر و پسر، ‏مشخص شد که پسران در مقایسه با دختران عملکرد اجتماعی بهتری دارند.همچنین، در بررسی عملکرد عاطفی، نتایج نشان داد که ‏دختران نسبت به پسران از عملکرد عاطفی بهتری برخوردارند.‏
پشتیبانی آنلاین از طریق واتساپ

پژوهشگران گرامی؛ پاسخگوی سوالات شما عزیزان از طریق واتساپ هستیم !


جهت ارسال پیام در واتساپ اینجا کلیک نمائید !