تدوین و اعتبار یابی پرسشنامه سکوت انتخابی در کودکان 9 تا 12 سال
دوره و شماره : آماده انتشار
1- کارشناسی ارشد مشاوره مدرسه، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
2- استاد و عضو هیئت علمی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
چکیده :
لالی انتخابی (موتیسم) یک اختلال دوران کودکی است که با ناتوانی مداوم در صحبت کردن در موقعیت¬های خاص اجتماعی (مثلاً مدرسه) علیرغم صحبت کردن به طور معمول در محیط های دیگر (مثلاً در خانه) مشخص می¬شود. بنابراین تدوین و ساخت ابزارهای برای سنجش این اختلال در دروان کودکی به ما در فهم سبب¬شناسی، شیوع و درمان اختلال کمک می¬کند. این مطالعه با هدف تدوین و اعتبار یابی پرسشنامه سکوت انتخابی در کودکان 9 تا 12 سال در یک نمونه از کودکان ایرانی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه کودکان 9 تا 12 ساله شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 403-1402 تشکیل می¬دهند. نمونه پژوهش شامل 366 نفر از کودکان شهر کرمانشاه بود که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل عوامل اکتشافی با استفاده از نرمافزار SPSS-27 استفاده شد. نتایج تحلیل عامل اکتشافی 20 گویه را در دو عامل اضطراب و تمایل به صحبت کردن شناسایی کردند. ضریب آلفای کرونباخ برای عامل اول 0/84، عامل دوم 0/86 و کل پرسشنامه لالی انتخابی 0/943 بدست آمد. نسخه فارسی پرسشنامه لالی انتخابی در کودکان 9 تا 12 ساله، از خصوصیات روانسنجی قابل قبولی برخوردار است و میتوان از آن به عنوان ابزاری معتبر برای سنجش لالی انتخابی، اثرات درمان و شیوع این اختلال به محققان ارائه دهد.
کلمات کلیدی :
- 184
- 0