مقایسه اهمالکاری و خودکارآمدی در بین افراد با کندی سرعت شناختی بالا و پایین
دوره 8، شماره 25، 1404، صفحات 79 - 91
1- کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه خوارزمی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، تهران، ایران
2- کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه بوعلی سینا، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، همدان، ایران.
چکیده :
هدف از بررسی این پژوهش مقایسه اهمالکاری و خودکارآمدی در افراد با کندی سرعت شناختی بالا و پایین است. در مرحله اول به صورت نمونه گیری خوشه ای تعداد 375 دانشجو از جامعه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی همدان انتخاب گردید و پس از استفاده از مقیاس نقص تمرکز بکر، یک انحراف پایین تر از میانگین این مقیاس به عنوان گروه کندی سرعت شناختی پایین و یک انحراف بالاتر ازمیانگین این مقیاس به عنوان گروه افراد با کندی سرعت شناختی بالا انتخاب شدند و سپس با استفاده از مقیاس خودکارآمدی شرر و مادوکس و مقیاس اهمالکاری تحصیلی سولومون و راثبلوم ، هر دو گروه از نظر اهمالکاری و خودکارآمدی با استفاده از آزمون تی مستقل در spss با یکدیگر مقایسه شدند. یافته های این پژوهش نشان داد که میانگین گروه افراد با کندی سرعت شناختی بالا و پایین از نظر اهمالکاری و خود کارآمدی با یکدیگر تفاوت معنا داری دارند و اهمالکاری و خودکارآمدی ضعیف در گروه افراد مبتلا به کندی سرعت شناختی بیشتر از گروه افراد با کندی سرعت شناختی پایین است.
کلمات کلیدی :
- 166
- 30
- 1403/03/07
- 1403/04/28
- 1403/05/01