ارتباط سازگاری اجتماعی و دشواری در تنظیم هیجان و تفاوت آنها در جنسیت: دانشجویان علوم پزشکی
دوره و شماره : آماده انتشار
1- دانشگاه علوم پزشکی زنجان
2- دانشگاه علوم پزشکی زنجان، ایران
3- دانشگاه علوم پزشکی زنجان، ایران
چکیده :
مقدمه: محیط جدید، دانشجویان را با دشواریها و چالشهای زیادی روبه رو میکند و آنها را به سمت سازگاری اجتماعی، رفتاری و هیجانی موثرتر سوق میدهد. بنابراین در پژوهش حاضر هدف بررسی بیشتر ارتباط سازگاری اجتماعی و دشواری در تنظیم هیجان دانشجویان بوده است.
روش کار: پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی است. 670 نفر از دانشجویان درحال تحصیل دانشگاه علوم پزشکی زنجان از طریق نمونه گیری دردسترس پرسشنامه های سازگاری اجتماعی بل، دشواری در تنظیم هیجان و اطلاعات دموگرافیک را در صورت رضایت پرکردند. تجزیه و تحلیل داده ها به علت نرمال نبودن متغییرها با آزمون اسپیرمن و من ویتنی در برنامه آماری SPSS-26 انجام شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که بیشترین و کمترین نمره دانشجویان در مولفههای دشواری تنظیم هیجانی به ترتیب در زیرمقیاسهای دشواری در انجام رفتار هدفمند و عدم پذیرش پاسخ هیجانی است و دخترها و پسرها به طور کلی تفاوت معناداری در سازگاری اجتماعی و دشواری تنظیم هیجانی ندارند. آزمون اسپیرمن نشان دهنده ارتباط مستقیم و معنادار بین ناسازگاری اجتماعی و دشواری در تنظیم هیجان بود؛ یعنی هرچه مدیریت هیجانی با دشواری بیشتری همراه باشد احتمال دوری و اجتناب از محیط های اجتماعی و روابط بین فردی بالاتر میرود.
کلمات کلیدی :
- 151
- 0