بررسی اثر بخشی بازی های رایانه ای شناختی بر کارکرد های عصب روانشناختی دانش آموزان با اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی همبود با اختلال یادگیری
دوره 7، شماره 23، 1403، صفحات 114 - 133
1- استادیار گروه روانشناسی و آموزش افراد با نیازهای خاص ،دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
2- استاد گروه روانشناسی و آموزش افراد با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
3- کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان با نیاز های خاص، گروه روانشناسی و آموزش افراد با نیازهای خاص ،دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
4- کارشناسی روانشناسی کودکان استثنایی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، دانشگاه شهید بهشتی، تهران
چکیده :
هدف این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش رایانهای شناختی بر کارکردهای عصب روانشناختی شامل انواع توجه و بازداری پاسخ دانشآموزان با اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی همبود با اختلال یادگیری خاص بود. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نوع شبه آزمایشی با گروه کنترل و آزمایش بود. جامعه آماری پژوهش متشکل از کلیه دانشآموزان با اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی همبود با اختلال یادگیری خاص شهر تهران بودند. نمونه این پژوهش شامل 27 دانشآموز بود که بهصورت هدفمند انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه کنترل (13 نفر) و گروه آزمایش (14 نفر) جای گماری شدند. بهمنظور ارزیابی دانشآموزان از آزمون هوش وکسلر کودکان (WISC-IV)، آزمون بررسی یکپارچۀ عملکرد دیداری-شنیداری (IVA)، پرسشنامۀ تشخیصی ناتوانی یادگیری، پرسشنامۀ SNAP-IV و همچنین ملاکهای تشخیصی DSM-5 استفاده شد. گروه آزمایش به مدت 20 جلسه و هر جلسه 45 دقیقه بهوسیله نرمافزار رایانهای شناختی مورد آموزش قرار گرفتند. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوارایانس چند متغیره و تک متغیره مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج حاکی از اثربخشی تمرینات رایانهای شناختی بر بهبود عملکرد دانشآموزان گروه آزمایش در زمینه توجه-دیداری و شنیداری و بازداری پاسخ دیداری و شنیداری بود. نهایت می توان گفت، توانبخشی شتاختی رایانهای می تواند منجر به بهبود عملکرد افراد دارای اختلاب همبود (ADHD+LD) در توجه و بازداری پاسخ شود بااینوجود نمی تواند منجر به ایجاد عملکرد طبیعی در این کودکان شود و به عنوان یک مداخله جانبی در کنار سایر محور های درمانی جهت بهبود عملکردهای شناختی دانشآموزان پیشنهاد میشود.