اثربخشی آموزش تکانه بر کاهش نشخوار ذهنی و کنترل خشم و لجبازی - نافرمانی دانش آموزان دارای نافرمانی مقابله ای دوره اول متوسطه
دوره 8، شماره 25، 1404، صفحات 92 - 105
1- کارشناس ارشدروانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکدۀ پرستاری و مامایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس، مازندران، ایران
2- استادیار روان شناسی، گروه روانشناسی، دانشکدۀ آزاد اسلامی واحد چالوس، مازندران، ایران
3- استادیار روان شناسی، گروه روانشناسی، دانشکدۀ آزاد اسلامی واحد چالوس، مازندران، ایران
4- کارشناس ارشدروانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
چکیده :
اختلالات رفتاری کودکان دارای ماهیت پیچیده هستند. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش کنترل تکانه بر کاهش نشخوار ذهنی و کنترل خشم و لجبازی-نافرمانی دانش آموزان دارای نافرمانی مقابله ای بود. روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی و جامعه آماری این پژوهش تعداد 146 نفر از دانش آموزان دارای نافرمانی مقابله ای دوره اول متوسطه منطقه 8 تهران بودند. روش نمونه گیری این پژوهش نمونه گیری هدفمند بود. پرسشنامه خشم صفت – حالت اسپیلبرگر برای غربالگری در مورد تمامی دانش آموزان دارای نافرمانی مقابله ای دوره اول متوسطه منطقه 8 تهران اجرا شد. پرسشنامه نشخوار ذهنی نالن هوکسما، پرسشنامه خشم صفت – حالت اسپیلبرگر (STAXI-2) و پرسشنامه اختلال لجبازی و نافرمانی و سلوک برای اندازه گیری متغیرها به کار بسته شدند و برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره استفاده شد. یافته ها حاکی از آن است که آموزش کنترل تکانه بر کاهش نشخوار ذهنی و کنترل خشم و لجبازی-نافرمانی دانش آموزان دارای نافرمانی مقابله ای به ترتیب با ضرایب اتای 0/52، 0/49 و 0/26 اثربخش است. از این رو آموزش کنترل تکانه در نشخوار ذهنی، کنترل خشم و لجبازی-نافرمانی کارآ و نویدبخش به نظر میرسد که می تواند در ارتقای سلامت روان دانش آموزان نقش مهمی داشته باشد.
کلمات کلیدی :
- 223
- 27
- 1403/01/04
- 1403/02/28
- 1403/03/03