نشان ملی ثبت رسانه های دیجیتال

logo-samandehi

اثربخشی آموزش تکانه بر کاهش نشخوار ذهنی و کنترل خشم و لجبازی - نافرمانی دانش آموزان دارای نافرمانی مقابله ای دوره اول متوسطه
دوره 8، شماره 25، 1404، صفحات 92 - 105
نویسندگان : راحله مقدید* 1، دکتر کامیان خزایی 2، دکتر فروزان رستمی 3، فاطمه سقا 4
1- کارشناس ارشدروانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکدۀ پرستاری و مامایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس، مازندران، ایران
2- استادیار روان شناسی، گروه روانشناسی، دانشکدۀ آزاد اسلامی واحد چالوس، مازندران، ایران
3- استادیار روان شناسی، گروه روانشناسی، دانشکدۀ آزاد اسلامی واحد چالوس، مازندران، ایران
4- کارشناس ارشدروانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
چکیده :
اختلالات رفتاری کودکان دارای ماهیت پیچیده هستند. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش کنترل تکانه بر کاهش نشخوار ذهنی و کنترل خشم و لجبازی-نافرمانی دانش آموزان دارای نافرمانی مقابله ای بود. روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی و جامعه آماری این پژوهش تعداد 146 نفر از دانش آموزان دارای نافرمانی مقابله ای دوره اول متوسطه منطقه 8 تهران بودند. روش نمونه گیری این پژوهش نمونه گیری هدفمند بود. پرسشنامه خشم صفت – حالت اسپیلبرگر برای غربالگری در مورد تمامی دانش آموزان دارای نافرمانی مقابله ای دوره اول متوسطه منطقه 8 تهران اجرا شد. پرسشنامه نشخوار ذهنی نالن هوکسما، پرسشنامه خشم صفت – حالت اسپیلبرگر (STAXI-2) و پرسشنامه اختلال لجبازی و نافرمانی و سلوک برای اندازه گیری متغیرها به کار بسته شدند و برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره استفاده شد. یافته ها حاکی از آن است که آموزش کنترل تکانه بر کاهش نشخوار ذهنی و کنترل خشم و لجبازی-نافرمانی دانش آموزان دارای نافرمانی مقابله ای به ترتیب با ضرایب اتای 0/52، 0/49 و 0/26 اثربخش است. از این رو آموزش کنترل تکانه در نشخوار ذهنی، کنترل خشم و لجبازی-نافرمانی کارآ و نویدبخش به نظر می‌رسد که می تواند در ارتقای سلامت روان دانش آموزان نقش مهمی داشته باشد.
پشتیبانی آنلاین از طریق واتساپ

پژوهشگران گرامی؛ پاسخگوی سوالات شما عزیزان از طریق واتساپ هستیم !


جهت ارسال پیام در واتساپ اینجا کلیک نمائید !