تأثیر چندرسانه‌ای های تعاملی بر درک مفاهیم پایه و مفاهیم پیچیده ریاضی
دوره 7، شماره 24، 1403، صفحات 49 - 58
1کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی، دانشگاه بینالمللی چابهار، سیستان و بلوچستان، ایران
2کارشناسی زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ایرانشهر، سیستان و بلوچستان، ایران
3استادیار، رشته تکنولوژی آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، ایران
چکیده:
هدف پژوهش حاضر تأثیر چندرسانهای های تعاملی بر درک مفاهیم پایه و مفاهیم پیچیده ریاضی بود. روش پژوهش شبه آزمایشی بود و از طرح تحقيق پیشآزمون و پسآزمون با گروه كنترل استفاده شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر پایه سوم ابتدایی شهر زابل بودند. 70 نفر از دانشآموزان بهصورت نمونهگیری تصادفی بهصورت دو کلاس درس در دو گروه 35 نفر آزمایش و گواه انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری مورداستفاده، دو آزمون مفاهیم پایه و پیچیده ریاضی معلم ساخته بود (آزمون 20 نمرهای مفاهیم پایه ریاضی و آزمون 20 نمرهای مفاهیم پیچیده ریاضی). روایی محتوایی و صوري ابزارها توسط 3 نفر دبیر ریاضی باتجربه و 5 نفر کارشناسان گروههای آموزشی مورد تأیید قرار گرفتند. براي سنجش پایایی از روش باز آزمون استفاده شد. پایایی آزمون با روش دونیمه کردن 0/79 و 0/85 به دست آمد. دادههای بهدستآمده با استفاده از آزمون بهوسیله آزمون کوواریانس تک متغیره مورد تحليل قرار گرفتند. نتایج نشان داد چندرسانهای های تعاملی بر درک مفاهیم پایه و مفاهیم پیچیده ریاضی تأثیر دارد.
هدف پژوهش حاضر تأثیر چندرسانهای های تعاملی بر درک مفاهیم پایه و مفاهیم پیچیده ریاضی بود. روش پژوهش شبه آزمایشی بود و از طرح تحقيق پیشآزمون و پسآزمون با گروه كنترل استفاده شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر پایه سوم ابتدایی شهر زابل بودند. 70 نفر از دانشآموزان بهصورت نمونهگیری تصادفی بهصورت دو کلاس درس در دو گروه 35 نفر آزمایش و گواه انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری مورداستفاده، دو آزمون مفاهیم پایه و پیچیده ریاضی معلم ساخته بود (آزمون 20 نمرهای مفاهیم پایه ریاضی و آزمون 20 نمرهای مفاهیم پیچیده ریاضی). روایی محتوایی و صوري ابزارها توسط 3 نفر دبیر ریاضی باتجربه و 5 نفر کارشناسان گروههای آموزشی مورد تأیید قرار گرفتند. براي سنجش پایایی از روش باز آزمون استفاده شد. پایایی آزمون با روش دونیمه کردن 0/79 و 0/85 به دست آمد. دادههای بهدستآمده با استفاده از آزمون بهوسیله آزمون کوواریانس تک متغیره مورد تحليل قرار گرفتند. نتایج نشان داد چندرسانهای های تعاملی بر درک مفاهیم پایه و مفاهیم پیچیده ریاضی تأثیر دارد.
کلمات کلیدی:
چندرسانهای های تعاملی ، مفاهیم پایه ریاضی، مفاهیم پیچیده ریاضی.
چندرسانهای های تعاملی ، مفاهیم پایه ریاضی، مفاهیم پیچیده ریاضی.