رابطه اخلاق حرفه ای معلمان با میزان انگیزش دانش آموزان
دوره 6، شماره 18، 1402، صفحات 357 - 370
1 دانشجوی کارشناسی ارشد، علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی گرمسار، سمنان، ایران
2 استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی گرمسار، سمنان، ایران.
چکیده :
انگیزه منجر به یادگیری، تغییر و تلاش در دانشآموزان میشود که میتواند از اخلاق حرفهای معلمان تأثیر پذیرد. این پژوهش باهدف بررسی رابطه اخلاق حرفهای معلمان با میزان انگیزه دانشآموزان متوسطه دوره اول و دوم مدارس دولتی شهر سمنان انجام شد. پژوهش حاضر به روش توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان و معلمان دوره اول و دوم متوسطه شهرستان سمنان در سال تحصیلی 1402 بود. نمونه این پژوهش شامل تعداد 300 دانشآموز اول و دوم متوسطه و 50 معلم دوره اول و دوم متوسطه که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها شامل پرسشنامه انگیزش تحصیلی هارتر و پرسشنامه اخلاق حرفهای کادوزیر بود. دادههای این پژوهش با استفاده از نرمافزار spss و به روش تحلیل رگرسیون خطی ساده تحلیل شد. یافتهها نشان داد اخلاق حرفهای معلمان، انگیزه بیرونی و انگیزه درونی تحصیل را بهطور مثبت و معناداری پیشبینی میکند (0/05>P). با توجه به نتایج بهدستآمده میتوان گفت افزایش اخلاق حرفهای معلمان به معنای افزایش انگیزه تحصیلی دانشآموزان خواهد بود، لذا با پیدا کردن مسیرهای جذب و تقویت معلمین بااخلاق حرفهای بیشتر، بر انگیزه تحصیلی دانشآموزان اثر خواهد گذاشت.
انگیزه منجر به یادگیری، تغییر و تلاش در دانشآموزان میشود که میتواند از اخلاق حرفهای معلمان تأثیر پذیرد. این پژوهش باهدف بررسی رابطه اخلاق حرفهای معلمان با میزان انگیزه دانشآموزان متوسطه دوره اول و دوم مدارس دولتی شهر سمنان انجام شد. پژوهش حاضر به روش توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان و معلمان دوره اول و دوم متوسطه شهرستان سمنان در سال تحصیلی 1402 بود. نمونه این پژوهش شامل تعداد 300 دانشآموز اول و دوم متوسطه و 50 معلم دوره اول و دوم متوسطه که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها شامل پرسشنامه انگیزش تحصیلی هارتر و پرسشنامه اخلاق حرفهای کادوزیر بود. دادههای این پژوهش با استفاده از نرمافزار spss و به روش تحلیل رگرسیون خطی ساده تحلیل شد. یافتهها نشان داد اخلاق حرفهای معلمان، انگیزه بیرونی و انگیزه درونی تحصیل را بهطور مثبت و معناداری پیشبینی میکند (0/05>P). با توجه به نتایج بهدستآمده میتوان گفت افزایش اخلاق حرفهای معلمان به معنای افزایش انگیزه تحصیلی دانشآموزان خواهد بود، لذا با پیدا کردن مسیرهای جذب و تقویت معلمین بااخلاق حرفهای بیشتر، بر انگیزه تحصیلی دانشآموزان اثر خواهد گذاشت.
کلمات کلیدی :
اخلاق حرفه ای معلم، انگیزش تحصیلی، معلم، دانش آموزان
اخلاق حرفه ای معلم، انگیزش تحصیلی، معلم، دانش آموزان