ارائه مدل ساختاری عملکرد شغلی بر اساس الگوهای ارتباطی، تاب آوری و بهزیستی روانشناختی در کارکنان صداوسیمای مرکز کردستان
دوره 7، شماره 24، 1403، صفحات 16 - 25
1استاد یاردانشکده روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران غرب، تهران، ایران.
2کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی ،گروه روانشناسی ،واحد تهران غرب ،دانشگاه آزاد اسلامی،تهران،ایران.
3استاد یاردانشکده روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران غرب، تهران، ایران.
چکیده:
هدف اصلی این پژوهش ارائه مدلی ساختاری است که بتواند تأثیرات مستقیم و غیرمستقیم این سه عامل را بر عملکرد شغلی تبیین کند. روش تحقیق در این مطالعه توصیفی-همبستگی است و از ابزار پرسشنامه برای جمعآوری دادهها استفادهشده است. نمونهگیری بهصورت تصادفی ساده از بین کارکنان صداوسیمای مرکز کردستان انجامشده و تعداد 128 نفر بهعنوان نمونه انتخابشدهاند. پرسشنامههای مورداستفاده شامل پرسشنامههای استاندارد الگوهای ارتباطی، تابآوری و بهزیستی روانشناختی بوده و برای سنجش عملکرد شغلی نیز از پرسشنامه استاندارد استفادهشده است. یافتههای تحقیق نشان میدهد که الگوهای ارتباطی، تابآوری و بهزیستی روانشناختی هر سه بهطور معناداری بر عملکرد شغلی تأثیر دارند. نتایج تحلیل مسیر نشان میدهد که الگوهای ارتباطی بهصورت مستقیم و غیرمستقیم از طریق تابآوری بر عملکرد شغلی تأثیر میگذارند. همچنین، بهزیستی روانشناختی نیز بهصورت مستقیم و غیرمستقیم از طریق تابآوری بر عملکرد شغلی تأثیرگذار است. این نتایج نشان میدهد که بهبود الگوهای ارتباطی و ارتقاء بهزیستی روانشناختی و تابآوری میتواند بهطور قابلتوجهی به بهبود عملکرد شغلی کارکنان منجر شود. این مدل ساختاری ارائهشده میتواند بهعنوان یک چارچوب مرجع برای مدیران و سیاستگذاران در سازمانهای مختلف مورداستفاده قرار گیرد. پیشنهاد میشود که سازمانها با توجه به نتایج این پژوهش، برنامههای آموزشی و توسعهای را برای بهبود الگوهای ارتباطی، تابآوری و بهزیستی روانشناختی کارکنان خود طراحی و اجرا کنند. همچنین، ایجاد محیط کاری حمایتگر و تشویق به تعاملات مثبت میتواند به بهبود عملکرد شغلی کارکنان کمک کند.
هدف اصلی این پژوهش ارائه مدلی ساختاری است که بتواند تأثیرات مستقیم و غیرمستقیم این سه عامل را بر عملکرد شغلی تبیین کند. روش تحقیق در این مطالعه توصیفی-همبستگی است و از ابزار پرسشنامه برای جمعآوری دادهها استفادهشده است. نمونهگیری بهصورت تصادفی ساده از بین کارکنان صداوسیمای مرکز کردستان انجامشده و تعداد 128 نفر بهعنوان نمونه انتخابشدهاند. پرسشنامههای مورداستفاده شامل پرسشنامههای استاندارد الگوهای ارتباطی، تابآوری و بهزیستی روانشناختی بوده و برای سنجش عملکرد شغلی نیز از پرسشنامه استاندارد استفادهشده است. یافتههای تحقیق نشان میدهد که الگوهای ارتباطی، تابآوری و بهزیستی روانشناختی هر سه بهطور معناداری بر عملکرد شغلی تأثیر دارند. نتایج تحلیل مسیر نشان میدهد که الگوهای ارتباطی بهصورت مستقیم و غیرمستقیم از طریق تابآوری بر عملکرد شغلی تأثیر میگذارند. همچنین، بهزیستی روانشناختی نیز بهصورت مستقیم و غیرمستقیم از طریق تابآوری بر عملکرد شغلی تأثیرگذار است. این نتایج نشان میدهد که بهبود الگوهای ارتباطی و ارتقاء بهزیستی روانشناختی و تابآوری میتواند بهطور قابلتوجهی به بهبود عملکرد شغلی کارکنان منجر شود. این مدل ساختاری ارائهشده میتواند بهعنوان یک چارچوب مرجع برای مدیران و سیاستگذاران در سازمانهای مختلف مورداستفاده قرار گیرد. پیشنهاد میشود که سازمانها با توجه به نتایج این پژوهش، برنامههای آموزشی و توسعهای را برای بهبود الگوهای ارتباطی، تابآوری و بهزیستی روانشناختی کارکنان خود طراحی و اجرا کنند. همچنین، ایجاد محیط کاری حمایتگر و تشویق به تعاملات مثبت میتواند به بهبود عملکرد شغلی کارکنان کمک کند.
کلمات کلیدی:
عملکرد شغلی، الگوهای ارتباطی، تابآوری، بهزیستی روانشناختی
عملکرد شغلی، الگوهای ارتباطی، تابآوری، بهزیستی روانشناختی