کاربست آموزش مدیریت هیجانی و پیامدهای آن بر کیفیت روابط زناشویی: کاهش تعارضات و اصلاح نگرشها نسبت به خیانت زناشویی در زوجین شهر تهران
دوره 8، شماره 25، 1404، صفحات 11 - 22
1- کارشناسی ارشد مشاوره خانواده،گروه مشاوره،واحد تهران جنوب،دانشگاه آزاد اسلامی،تهران،ایران
2- استاد گروه سنجش و اندازه گیری، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی،تهران،ایران.
چکیده :
این پژوهش با هدف بررسی کاربست آموزش مدیریت هیجانی و پیامدهای آن بر کیفیت روابط زناشویی (با محوریت کاهش تعارضات و اصلاح نگرش به خیانت) در زوجین با زندگی مشترک 5 الی 10 سال انجام شد. این پژوهش نیمه آزمایشی و از نوع پیش آزمون و پش آزمون و پیگیری با گروه کنترل می¬باشد. جامعه آماری شامل زوجین مراجعهکننده به مراکز مشاوره منطقه ۲۲ تهران بود . نمونه آماری این پژوهش شامل20 زوج بود که به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی آموزش مدیریت هیجانی و گروه کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایشی نه جلسه 90 دقیقه ای آموزش مدیریت هیجانی دریافت نمودند و گروه کنترل هیچ آموزشیب دریافت نکردند. برای جمع¬آوری داده¬ها از پرسشنامههای تعارض زناشویی کانزاس و اگمان (MCQ، ۱۹۸۵) و نگرش به خیانت وایتلی (ATIS، ۲۰۰۶) استفاده شد. شرکتکنندگان پس از انجام پیشآزمون، دوره آموزش مدیریت هیجانی را دریافت کردند و در پایان، پرسشنامهها را مجدداً تکمیل نمودند. تحلیل دادهها با آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش مدیریت هیجانی بهطور معناداری منجر به کاهش تعارضات زناشویی و اصلاح نگرش نسبت به خیانت (p < 0.05) گردید. یافتهها حاکی از آن است که این آموزش میتواند بهعنوان یک راهبرد مؤثر در ارتقای کیفیت روابط زناشویی مورد استفاده قرار گیرد.