نشان ملی ثبت رسانه های دیجیتال

logo-samandehi

کاربست آموزش مدیریت هیجانی و پیامدهای آن بر کیفیت روابط زناشویی: کاهش تعارضات و اصلاح نگرش‌ها نسبت به خیانت زناشویی در زوجین شهر تهران
دوره 8، شماره 25، 1404، صفحات 11 - 22
نویسندگان : فاطمه اسلامی* 1، دکتر محمد عسگری 2
1- کارشناسی ارشد مشاوره خانواده،گروه مشاوره،واحد تهران جنوب،دانشگاه آزاد اسلامی،تهران،ایران
2- استاد گروه سنجش و اندازه گیری، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی،تهران،ایران.
چکیده :
این پژوهش با هدف بررسی کاربست آموزش مدیریت هیجانی و پیامدهای آن بر کیفیت روابط زناشویی (با محوریت کاهش تعارضات و اصلاح نگرش به خیانت) در زوجین با زندگی مشترک 5 الی 10 سال انجام شد. این پژوهش نیمه آزمایشی و از نوع پیش آزمون و پش آزمون و پیگیری با گروه کنترل می¬باشد. جامعه آماری شامل زوجین مراجعه‌کننده به مراکز مشاوره منطقه ۲۲ تهران بود . نمونه آماری این پژوهش شامل20 زوج بود که به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی آموزش مدیریت هیجانی و گروه کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایشی نه جلسه 90 دقیقه ای آموزش مدیریت هیجانی دریافت نمودند و گروه کنترل هیچ آموزشیب دریافت نکردند. برای جمع¬آوری داده¬ها از پرسشنامه‌های تعارض زناشویی کانزاس و اگمان (MCQ، ۱۹۸۵) و نگرش به خیانت وایتلی (ATIS، ۲۰۰۶) استفاده شد. شرکت‌کنندگان پس از انجام پیش‌آزمون، دوره آموزش مدیریت هیجانی را دریافت کردند و در پایان، پرسشنامه‌ها را مجدداً تکمیل نمودند. تحلیل داده‌ها با آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش مدیریت هیجانی به‌طور معناداری منجر به کاهش تعارضات زناشویی و اصلاح نگرش نسبت به خیانت (p < 0.05) گردید. یافته‌ها حاکی از آن است که این آموزش می‌تواند به‌عنوان یک راهبرد مؤثر در ارتقای کیفیت روابط زناشویی مورد استفاده قرار گیرد.
پشتیبانی آنلاین از طریق واتساپ

پژوهشگران گرامی؛ پاسخگوی سوالات شما عزیزان از طریق واتساپ هستیم !


جهت ارسال پیام در واتساپ اینجا کلیک نمائید !