بررسی اثربخشی درمان شناختی رفتاری بر تحریف شناختی کودکان دارای اختلال بیش فعالی (ADHD)
دوره 8، شماره 26، 1404، صفحات 75 - 82
1- کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی، واحد صحنه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
2- استادیار گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
چکیده :
هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان شناختی رفتاری بر تحریف شناختی کودکان دارای اختلال بیش فعالی (ADHD) می باشد. روش پژوهش حاضر از نوع نيمه آزمایشی از نوع طرح پیشآزمون-پس آزمون با گروه کنترل مي باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل كليه دانش آموزان مبتلا به اختلال کمبود توجه-بیش فعالی شهرستان صحنه در سال 1403-1402 بودند. نمونه مورد نظر در پژوهش حاضر از نوع در دسترس است که از بين دانش آموزانی كه تشخيص بیش فعالی در آنان به قطعيت رسيد، تعداد 30 نفر بهعنوان گروه نمونه انتخاب شد که بهصورت تصادفی 15 نفر در گروه آزمایش و 15 نفر در گروه کنترل جایگزین شدند. جهت تجزیهوتحلیل داده ها از روش کوواریانس با استفاده از spss-26 استفاده شد. نتایج نشان داد درمان شناختی رفتاری (با کنترل اثر پیش آزمون بهعنوان عامل هم پراش روی پس آزمون) بر تحریف شناختی تأثیر معناداری داشته است؛ بنابراین نتایج پژوهش حاضر می تواند موردتوجه مراکز روانشناختی، والدین و روانشناسان قرار گیرد.
کلمات کلیدی :


20.1001.1.26767295.1404.8.26.8.8