نقش خود نظمجویی تحصیلی و ذهنآگاهی در پیشبینی سرزندگی تحصیلی دانشآموزان پسر دوره دوم متوسطه شهر سقز
دوره 7، شماره 21، 1403، صفحات 76 - 83
1 کارشناسی، گروه علوم تربیتی، واحد سقز، دانشگاه آزاد اسلامی، سقز، ایران.
2 کارشناسی ارشد، گروه علوم تربیتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
3 دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، واحد مهاباد، دانشگاه آزاد اسلامی، مهاباد، ایران.
چکیده :
خود نظمجویی تحصیلی و ذهنآگاهی بهعنوان عامل کلیدی و مؤثر در سرزندگی تحصیلی دانشآموزان درسال های اخیر مورد توجه بسیاری از کارشناسان قرار گرفته است. بر همین اساس هدف پژوهش حاضر نقش خود نظمجویی تحصیلی و ذهنآگاهی در پیشبینی سرزندگی تحصیلی دانشآموزان پسر دوره دوم متوسطه بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانشآموزان پسر دوره دوم متوسطه شهر سقز در سال تحصیلی 1402-1401 بود که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس تعداد 100 نفر بهعنوان نمونه مورد ارزیابی قرار گرفتند. برای سنجش متغیرهای مورد مطالعه از پرسشنامه های خود نظمدهی هانگ و اونیل (2001)، ذهنآگاهی بایر و همکاران (2006) و سرزندگی رایان و فردریک (1997) استفاده شد. تجزیهوتحلیل دادههای پژوهش با استفاده از روش همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام بهگام با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 23 صورت گرفت. یافتهها نشان داد که همبستگی مثبت معنیداری بین خود نظمجویی و ذهنآگاهی با سرزندگی وجود داشت. بر اساس یافتهها این پژوهش می توان گفت که خود نظمجویی تحصیلی و ذهنآگاهی میتواند پیشبین مناسبی برای سرزندگی تحصیلی دانشآموزان پسر دوره متوسطه دوم باشد.
خود نظمجویی تحصیلی و ذهنآگاهی بهعنوان عامل کلیدی و مؤثر در سرزندگی تحصیلی دانشآموزان درسال های اخیر مورد توجه بسیاری از کارشناسان قرار گرفته است. بر همین اساس هدف پژوهش حاضر نقش خود نظمجویی تحصیلی و ذهنآگاهی در پیشبینی سرزندگی تحصیلی دانشآموزان پسر دوره دوم متوسطه بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانشآموزان پسر دوره دوم متوسطه شهر سقز در سال تحصیلی 1402-1401 بود که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس تعداد 100 نفر بهعنوان نمونه مورد ارزیابی قرار گرفتند. برای سنجش متغیرهای مورد مطالعه از پرسشنامه های خود نظمدهی هانگ و اونیل (2001)، ذهنآگاهی بایر و همکاران (2006) و سرزندگی رایان و فردریک (1997) استفاده شد. تجزیهوتحلیل دادههای پژوهش با استفاده از روش همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام بهگام با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 23 صورت گرفت. یافتهها نشان داد که همبستگی مثبت معنیداری بین خود نظمجویی و ذهنآگاهی با سرزندگی وجود داشت. بر اساس یافتهها این پژوهش می توان گفت که خود نظمجویی تحصیلی و ذهنآگاهی میتواند پیشبین مناسبی برای سرزندگی تحصیلی دانشآموزان پسر دوره متوسطه دوم باشد.
کلمات کلیدی :
خود نظمجویی تحصیلی، ذهنآگاهی، سرزندگی تحصیلی، دانش آموزان پسر
خود نظمجویی تحصیلی، ذهنآگاهی، سرزندگی تحصیلی، دانش آموزان پسر