اثربخشی برنامه مصاحبه انگیزشی بر خودکارآمدی و خشم در دانشجویان
دوره و شماره : آماده انتشار
1 دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه سمنان
2 دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه سمنان
چکیده :
چکیده زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامه مصاحبه انگیزشی بر خود کارآمدی و خشم در دانشجویان انجام شد. روش: طرح مطالعه شبه آزمایشی بود که به صورت پیش ازمون _ پس ازمون با گروه کنترل اجرا شد. شرکت کنندگان ۳۰ دانشجو ( ۱۵ نفر گروه آزمایش و ۱۵ نفر گروه کنترل) بودند که به روش تصادفی به دو گروه اختصاص داده شدند. همه شرکت کنندگان پرسشنامه خشم نواکو و خودکارامدی شرر را تکمیل کردند. داده ها با تحلیل کوواریانس تحلیل شدند. یافته ها: یافتهها نشان داد مصاحبه انگیزشی تاثیر مثبت و معنی داری بر خودکارامدی دانشجویان گروه ازمایش داشت (p<0.05). همچنین مصاحبه انگیزشی تاثیر معناداری بر کاهش خشم دانشجویان گروه آزمایش داشت (p<0.05).نتیجه گیری : استفاده از مصاحبه انگیزشی به عنوان مداخله موثر در افزایش خودکارامدی و کنترل عواطفی همچون خشم نقش موثری دارد. تلویحات کاربردی یافتهها مورد بحث قرار گرفت.
چکیده زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامه مصاحبه انگیزشی بر خود کارآمدی و خشم در دانشجویان انجام شد. روش: طرح مطالعه شبه آزمایشی بود که به صورت پیش ازمون _ پس ازمون با گروه کنترل اجرا شد. شرکت کنندگان ۳۰ دانشجو ( ۱۵ نفر گروه آزمایش و ۱۵ نفر گروه کنترل) بودند که به روش تصادفی به دو گروه اختصاص داده شدند. همه شرکت کنندگان پرسشنامه خشم نواکو و خودکارامدی شرر را تکمیل کردند. داده ها با تحلیل کوواریانس تحلیل شدند. یافته ها: یافتهها نشان داد مصاحبه انگیزشی تاثیر مثبت و معنی داری بر خودکارامدی دانشجویان گروه ازمایش داشت (p<0.05). همچنین مصاحبه انگیزشی تاثیر معناداری بر کاهش خشم دانشجویان گروه آزمایش داشت (p<0.05).نتیجه گیری : استفاده از مصاحبه انگیزشی به عنوان مداخله موثر در افزایش خودکارامدی و کنترل عواطفی همچون خشم نقش موثری دارد. تلویحات کاربردی یافتهها مورد بحث قرار گرفت.
کلمات کلیدی :
خشم، خودکارآمدی، مصاحبه انگیزشی
خشم، خودکارآمدی، مصاحبه انگیزشی
-
124