ثبت نام

ارسال مقاله

نشان ملی ثبت رسانه های دیجیتال

logo-samandehi

بررسی رابطه علی ادراک از محیط یادگیری بر خودکارآمدی تحصیلی با نقش میانجی درگیری تحصیلی
دوره 4، شماره 12، 1400، صفحات 96 - 109
نویسندگان : دکتر وجیهه کریمی 1 ، فهیمه طاهری* 2

1 استادیار، گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه پیام نور، شهرکرد، چهار محال بختیاری، ایران( نویسنده مسئول)

2 دانشجوی کارشناس ارشد، روانشناسی تربیتی، دانشگاه پیام نور، واحد مبارکه، اصفهان، ایران

چکیده :
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه علی ادراک از محیط یادگیری بر خودکارآمدی تحصیلی با نقش میانجی درگیری تحصیلی در مقطع دوم متوسطه شهرستان مبارکه انجام گرفت. پژوهش حاضر از نوع همبستگی بوده و در قالب الگوی تحلیل مسیر، روابط علّی میان متغیرهای پژوهش را موردبررسی قرارداد. حجم نمونه با فرمول کوکران285 نفر برآورد و با روش تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند. جمع‌آوری داده‌ها به کمک پرسشنامه‌های ادراک از محیط یادگیری (سویینی و سورنسن و کمیس، 1994)، خودکارآمدی شرر (1996) و درگیری تحصیلی ریو (2012) انجام شد. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از روش همبستگی، معادلات ساختاری و رگرسیون میانجی استفاده شد. نتایج نشان داد، بین ادراک از محیط یادگیری با درگیری تحصیلی رابطه مستقیم معنادار، بین درگیری تحصیلی با خودکارآمدی رابطه مستقیم و بین ادراک از محیط یادگیری با خودکارآمدی رابطه غیرمستقیم وجود دارد. بر اساس نتایج درگیری تحصیلی در پیوند بین ادراک از محیط با خودکارآمدی نقش یک متغیر میانجی کامل را ایفا کرده است؛ بنابراین توجه به درگیری مثبت و سازنده عاطفی و شناختی فراگیران در محیط یادگیری تأثیری قابل‌توجه بر خودکارآمدی تحصیلی آن‌ها خواهد داشت.
کلمات کلیدی :
ادراک از محیط یادگیری، درگیری تحصیلی، خودکارآمدی تحصیلی.
منطقه تقریبی رشدسکوسازیتوانمندیهای شناختیاختلالات یادگیری خاصمعنویت درمانیاضطراب وجودیدانش آموزانآموزش پیش از ازدواجرویکرد آدلرینگرش به ازدواجدخترانشبکه اجتماعیطلاقخانوادهمهارت های زندگیخودتنظیمی زناشوییرفتار دلبستگی در روابط زناشوییتعارضات زناشوییحل مسئلهتغيير پذيري سبک شناختياضطراب رياضيتعارضات جنسینوجوانانتعاملات جنسیازدواج موقتنگرش به ازدواج موقتنظریه زمینه ایمطالعه کیفیبهره ورینیروی انسانیادارات ورزشآشفتگي اخلاقيعملكرد شغليپرستارانزنانهمسر معتادکیفیت زندگیتاب آورياضطرابسازگارياوتيسمآموزش حضور ذهنراهبردهاي كنار آمدناميدواري به زندگيزنان معتاد باردارقصه درمانيهراس اجتماعيكودكان كم توان ذهنيتنظیم هیجانسلامت روانبیماران قلبیویژگی های شخصیتیبی انضباطیقلدریسلامت سازمانییادگیری سازمانیاخلاق حرفه ایمدیران مدارسهوش تحلیلیبی تابی روانیرضایت شغلیخود شفقتیعلائم افسردگیروان رنجور خوییبیگانگی تحصیلیادراک شایستگیدانشجویانپایبندی مذهبیعزت نفسشادکامیكيفيت زندگيسخت روييكيفيت خوابعملكرد خانوادهرضايت زناشوييكمبود توجهبيش فعاليطرحواره های هیجانیگرایش به اعتیاداعتیاداینترنتاحساس تنهاییبحران هویتاسترس شغليسرمايه روان شناختيدرمان عقلانی هیجانی الیستحمل آشفتگیدرمان شناختي رفتاريافسردگيسرسختي روان شناختيمعلمانسلامت جنسيرضايت از زندگيآسيب هاي اجتماعيزوجينتکنیک فراشناختاسترسدانش آموزنشخوار فکریهمدلی عاطفیذهن آگاهیکیفیت زندگی کاریارزشیابیالگوهایمدل راهبردیروانشناسیخوش بینی تحصیلیعملکرد تحصیلیانعطاف پذیری کنشیامیدسلامت روان شناختیکارکنانسرمایه روانشناختیخودکارآمدیتاب آوریخوش بینیازدواج زودهنگامخوددلسوزیفرایندهای شناختی ناکارآمدآمیختگی شناختیاجتناب شناختینشانگان روانشناختیاضطراب اجتماعیانعطاف پذیری روانشناختیهوش هیجانیهوش معنویآمادگی به اعتیادعوامل پیشگیری کنندههوش اخلاقیجرات ورزیبانوان هیئت های مذهبیخودآگاهیدرگیری تحصیلیپیامدهای روانشناختیکرونا فوبیادرونگراییبرونگراییخستگی هیجانیقرنطینهاضطراب امتحانسبک های مقابلهتنیدگیتربیتفضای مجازیکروناتوانمندی مننظام ارزشینگرانیاضطراب مرگکمال گراییآموزش مجازیسلامت روانیاختلالات روانیشناخت درمانیآنلاینافکار وسواسیهویت فردیهویت ملیمدارساهمالکاریتفکر انتقادیامید تحصیلیمعلم کارآمدهیجان مدارBCDاستعمال دخانیاتتحمل ابهامویروس کروناهمبستگی اجتماعیدبیرانالگوی تدریسآموزش فعالقصه گوییکودکانقصهخشونتمدرسهزوجینانگیزه یادگیریعشقبوکانیادگیریالکترونیکخلاقیتتسهیم دانشوفاداریتفکر خلاقجنسیتنوازندگانرضایت جنسیکمروییموسیقینقدنگارشویرایشوالدیناخلاقتحلیل محتواکووید 19انگیزش ریاضیاینترنت اشیاءصیمیمتسندرمورزشمادرانفطرتمدل پیشایندادیانمادرکودکتیزهوشعقلکمالاسلامیپرستارفناوریتفکر نقادپرورشدینسالمنداننوجوانرایانهاطلاعاتمشاورهیوگارياضیمدیرانجانبازاننگرشتمرکزمعلمآموزگارتوجه