تأثیر چندرسانهای های تعاملی بر درک مفاهیم پایه و مفاهیم پیچیده ریاضی
دوره و شماره : آماده انتشار
1 کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی، دانشگاه بین المللی چابهار
2 کارشناسی زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد، واحد ایرانشهر
3 استادیار، رشته تکنولوژی آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان
چکیده :
هدف پژوهش حاضر تأثیر چندرسانهای های تعاملی بر درک مفاهیم پایه و مفاهیم پیچیده ریاضی بود. روش پژوهش شبه¬آزمایشی بود و از طرح تحقيق پيش آزمون و پس آزمون با گروه كنترل استفاده شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش¬آموزان دختر پایه سوم ابتدایی شهر زابل بودند. 70 نفر از دانش-آموزان به صورت نمونه گیری تصادفی به صورت دو کلاس درس در دو گروه 35 نفر آزمایش و گواه انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری مورد استفاده، دو آزمون مفاهیم پایه و پیچیده ریاضی معلم ساخته بود (آزمون 20 نمرهای مفاهیم پایه ریاضی و آزمون 20 نمرهای مفاهیم پیچیده ریاضی). روایی محتوایی و صوري ابزارها توسط 3 نفر دبیر ریاضی با تجربه و 5 نفر کارشناسان گروههای آموزشی مورد تأیید قرار گرفتند. براي سنجش پایایی از روش باز آزمون استفاده شد. پایایی آزمون با روش دو نیمه کردن 79/0 و 85/0 به دست آمد. داده¬های به دست آمده با استفاده از آزمون به وسیله آزمون کوواریانس تک متغیره مورد تحليل قرار گرفتند. نتایج نشان داد چندرسانهای های تعاملی بر درک مفاهیم پایه و مفاهیم پیچیده ریاضی تأثیر دارد.
هدف پژوهش حاضر تأثیر چندرسانهای های تعاملی بر درک مفاهیم پایه و مفاهیم پیچیده ریاضی بود. روش پژوهش شبه¬آزمایشی بود و از طرح تحقيق پيش آزمون و پس آزمون با گروه كنترل استفاده شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش¬آموزان دختر پایه سوم ابتدایی شهر زابل بودند. 70 نفر از دانش-آموزان به صورت نمونه گیری تصادفی به صورت دو کلاس درس در دو گروه 35 نفر آزمایش و گواه انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری مورد استفاده، دو آزمون مفاهیم پایه و پیچیده ریاضی معلم ساخته بود (آزمون 20 نمرهای مفاهیم پایه ریاضی و آزمون 20 نمرهای مفاهیم پیچیده ریاضی). روایی محتوایی و صوري ابزارها توسط 3 نفر دبیر ریاضی با تجربه و 5 نفر کارشناسان گروههای آموزشی مورد تأیید قرار گرفتند. براي سنجش پایایی از روش باز آزمون استفاده شد. پایایی آزمون با روش دو نیمه کردن 79/0 و 85/0 به دست آمد. داده¬های به دست آمده با استفاده از آزمون به وسیله آزمون کوواریانس تک متغیره مورد تحليل قرار گرفتند. نتایج نشان داد چندرسانهای های تعاملی بر درک مفاهیم پایه و مفاهیم پیچیده ریاضی تأثیر دارد.
کلمات کلیدی :
چندرسانهای های تعاملی ، مفاهیم پایه ریاضی، مفاهیم پیچیده ریاضی.
چندرسانهای های تعاملی ، مفاهیم پایه ریاضی، مفاهیم پیچیده ریاضی.
-
130