راهبرد های تدریس درس مساحت و محیط در ریاضی دوره اول ابتدایی
دوره 6، شماره 19، 1402، صفحات 47 - 57
1 کارشناس رشته علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
2 کارشناس رشته علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، ایران
3 کارشناس رشته علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، ایران
چکیده :
رياضيات، علمي با مضامین ذهنی است. به همين علت درک اين مفاهيم و مضامین توسط دانشآموزان دشوار است و بايد به دنبال روشهای جديد همراه با خلاقيت بود تا جايگزين روشهای سنتی شود. يكي از عواملی كه در فرایندهای یادگیری و وضعيت آموزش رياضي در دورهی اول ابتدايي (پایه اول تا سوم ابتدایی) تأثیر میگذارد، روشهای ياد دهي-یادگیری اين درس است. روش تدريس عبارت است از تعامل يا رفتار متقابل معلم و شاگرد بر اساس طراحي منظم و هدفدار معلم براي ايجاد تغيير در رفتار شاگردان. هدف اين پژوهش بررسي روشهای متنوع ياددهي-يادگيري درس رياضي در مبحث مساحت و محیط در دوره اول ابتدایی و بهبود بخشيدن به مراحل يادگيری در اين زمينه و رفع ابهامات در مفاهيم مساحت و محیط میباشد. روش انجام اين پژوهش روش مطالعهی کتابخانهای و توصيفي است. از نتايج اين پژوهش، ازجمله روشهای بهروز تدريس رياضي كه آموزگاران از طريق آنها میتوانند به هدفهای ذکرشده دست يابند استفاده از راهبرد دست ورزی و رسم شکل، تلفيق فارسی و رياضی با استفاده از قصهگویی و استفاده از روشهای عينی میباشد. روشهایي كه در اين مقاله ارائهشدهاند، روشهایي هستند كه ميل و رغبت دانشآموزان را به درس رياضي بيش تركرده و آنها را كنجكاوتر میسازند.
رياضيات، علمي با مضامین ذهنی است. به همين علت درک اين مفاهيم و مضامین توسط دانشآموزان دشوار است و بايد به دنبال روشهای جديد همراه با خلاقيت بود تا جايگزين روشهای سنتی شود. يكي از عواملی كه در فرایندهای یادگیری و وضعيت آموزش رياضي در دورهی اول ابتدايي (پایه اول تا سوم ابتدایی) تأثیر میگذارد، روشهای ياد دهي-یادگیری اين درس است. روش تدريس عبارت است از تعامل يا رفتار متقابل معلم و شاگرد بر اساس طراحي منظم و هدفدار معلم براي ايجاد تغيير در رفتار شاگردان. هدف اين پژوهش بررسي روشهای متنوع ياددهي-يادگيري درس رياضي در مبحث مساحت و محیط در دوره اول ابتدایی و بهبود بخشيدن به مراحل يادگيری در اين زمينه و رفع ابهامات در مفاهيم مساحت و محیط میباشد. روش انجام اين پژوهش روش مطالعهی کتابخانهای و توصيفي است. از نتايج اين پژوهش، ازجمله روشهای بهروز تدريس رياضي كه آموزگاران از طريق آنها میتوانند به هدفهای ذکرشده دست يابند استفاده از راهبرد دست ورزی و رسم شکل، تلفيق فارسی و رياضی با استفاده از قصهگویی و استفاده از روشهای عينی میباشد. روشهایي كه در اين مقاله ارائهشدهاند، روشهایي هستند كه ميل و رغبت دانشآموزان را به درس رياضي بيش تركرده و آنها را كنجكاوتر میسازند.
کلمات کلیدی :
روش تدريس، رياضی، فرايندهای يادگيری
روش تدريس، رياضی، فرايندهای يادگيری
-
278
-
136
-
1402/01/28
-
-
1402/03/28