نشان ملی ثبت رسانه های دیجیتال

logo-samandehi

بررسی اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر کاهش پرخاشگری مادران دختران کم‌توان ذهنی مقطع ابتدایی شهر شیراز
دوره و شماره : آماده انتشار
نویسندگان : مژگان ناظم البکاء* 1، معصومه پیروز زیجردی 2
1- 1. کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحدارسنجان، ارسنجان، ایران(نویسنده مسئول).
2- کارشناسی ارشد روانشناسی کودکان استثنایی، دانشگاه ملی اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر کاهش پرخاشگری مادران دختران کم‌توان ذهنی مقطع ابتدایی شهر شیراز انجام شد، در این پژوهش که از نوع پژوهش‌های نیمه آزمایشی می‌باشد، جامعه آماری را کلیه مادران دختران کم‌توان ذهنی در مقطع ابتدایی در شهر شیراز تشکیل می دادند، از میان مراکز کودکان کم‌توان ذهنی به روش تصادفی خوشه‌ای چند مرحله‌ای 40 نفر انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل هر گروه (20 نفر) تقسیم شدند. برای گروه آزمایش ۸ جلسه، هر کدام ۹۰ دقیقه آموزش ذهن آگاهی اجرا شد. گروه کنترل هیچگونه آموزشی دریافت نکرد. در ابتدای آموزش و انتهای آموزش هر دو گروه توسط پرسشنامه‌های پژوهش مورد ارزیابی قرار گرفتند و نتایج با استفاده از نرم افزار SPSS ورژن 26 با هم مقایسه شد. نتایج نشان داد که آموزش ذهن آگاهی بر مدیریت رفتارهای پرخاشگری مادران با اثربخشی معناداری همراه بود (01/0P<). همچنین، آزمون تحلیل کواریانس نشان داد که میانگین نمره‌های افراد در متغیرهای پژوهش در مادرانی که پروتکل را دریافت کرده‌اند در مقایسه با افرادی که آموزشی را دریافت ننموده‌اند، تفاوت معناداری دارد.
پشتیبانی آنلاین از طریق واتساپ

پژوهشگران گرامی؛ پاسخگوی سوالات شما عزیزان از طریق واتساپ هستیم !


جهت ارسال پیام در واتساپ اینجا کلیک نمائید !