اثربخشی آموزش فرزند پروری مثبت بر بهبود مهارتهای ارتباطی و سازگاری کودکان دارای آسیب شنوایی
دوره 7، شماره 22، 1403، صفحات 85 - 96
1 استادیار، گروه روانشناسی،دانشگاه علم و هنر، یزد، ایران.
2 کارشناس ارشد روانشناسی بالینی کودک ونوجوان، دانشگاه علم و هنر، یزد، ایران
3 دانشجوی دکترای روانشناسی، گروه روانشناسی،دانشگاه علم و هنر،یزد، ایران
چکیده :
پژوهش حاضر باهدف تعیین اثر آموزش فرزند پروری مثبت بر بهبود مهارتهای ارتباطی و سازگاری کودکان دارای آسیب شنوایی انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون و پسآزمون با گروه آزمایش وگواه بود.جامعه آماری شامل تمامی کودکان 3تا 8 سال با آسیب شنوایی در مراکز خانواده و کودک مبتلابه اختلالات شنوایی شهرستان یزد در سال 97 بودند.از این کودکان نمونهای به حجم 30 نفر به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شد وبِه صورت تصادفی در گروههای آزمایش و گواه قرار گرفتند.برنامه مداخله ، آموزش فرزند پروری مثبت بهصورت گروهی به مدت 8 جلسه 120 دقیقهای برای والدین گروه آزمایشی اجرا شد، درحالیکه شرکتکنندگان گروه گواه چنین مداخلهای را دریافت نکردند.هر دو گروه در پیشآزمون و پسآزمون با پرسشنامههای مهارتهای ارتباطی عطارها و سازگار کودکان دخانچی ارزیابی شدند نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که برنامه آموزش فرزند پروری مثبت بر بهبود مهارتهای ارتباطی وسازگاری کودکان با آسیب شنوایی تاثیر دارد.بنابراین در کار با این گروه از کودکان می توان از این روش برای بهبود سطح ارتباطی وسازگاری استفاده نمود.
پژوهش حاضر باهدف تعیین اثر آموزش فرزند پروری مثبت بر بهبود مهارتهای ارتباطی و سازگاری کودکان دارای آسیب شنوایی انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون و پسآزمون با گروه آزمایش وگواه بود.جامعه آماری شامل تمامی کودکان 3تا 8 سال با آسیب شنوایی در مراکز خانواده و کودک مبتلابه اختلالات شنوایی شهرستان یزد در سال 97 بودند.از این کودکان نمونهای به حجم 30 نفر به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شد وبِه صورت تصادفی در گروههای آزمایش و گواه قرار گرفتند.برنامه مداخله ، آموزش فرزند پروری مثبت بهصورت گروهی به مدت 8 جلسه 120 دقیقهای برای والدین گروه آزمایشی اجرا شد، درحالیکه شرکتکنندگان گروه گواه چنین مداخلهای را دریافت نکردند.هر دو گروه در پیشآزمون و پسآزمون با پرسشنامههای مهارتهای ارتباطی عطارها و سازگار کودکان دخانچی ارزیابی شدند نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که برنامه آموزش فرزند پروری مثبت بر بهبود مهارتهای ارتباطی وسازگاری کودکان با آسیب شنوایی تاثیر دارد.بنابراین در کار با این گروه از کودکان می توان از این روش برای بهبود سطح ارتباطی وسازگاری استفاده نمود.
کلمات کلیدی :
کودکان دارای آسیب شنوایی، برنامه فرزندپروری مثبت،مهارت ارتباطی،سازگاری
کودکان دارای آسیب شنوایی، برنامه فرزندپروری مثبت،مهارت ارتباطی،سازگاری