ثبت نام

ارسال مقاله

نشان ملی ثبت رسانه های دیجیتال

logo-samandehi

بررسی رابطه سبک مدیریت کلاس و موفقیت تحصیلی بانقش واسطه ای خود پنداره تحصیلی بین دانش آموزان پایه ششم شهرستان قصرقند
دوره 7، شماره 21، 1403، صفحات 125 - 134
نویسندگان : دکتر سید کاظم علوی لنگرودی* 1 ، نیلوفر باشنده 2

1 استادیار، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، موسسه آموزش عالی امام جواد، یزد، ایران

2 دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش و پرورش ابتدایی، دانشگاه غیر دولتی غیر انتفاعی آموزش عالی امام جواد، واحد یزد، ایران

چکیده :
هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی رابطه سبک مدیریت کلاس و موفقیت تحصیلی با نقش واسطه‌ای خودپنداره تحصیلی بین دانش‌آموزان پایه ششم شهرستان قصرقند بود. پژوهش حاضر به لحاظ هدف یک پژوهش کاربردی و به لحاظ شیوه جمع‌آوری اطلاعات یک پژوهش توصیفی از نوع همبستگی با رویکرد مدل‌سازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانش‌آموزان پایه ششم شهرستان قصرقند به تعداد ۹۷۵ نفر (431 نفر دختر و 544 نفر پسر) بود. با توجه به جدول مورگان بر اساس نمونه‌گیری تصادفی و طبقه‌ای تعداد 278 نفر دانش‌آموز (123 نفر دختر و 155 نفر پسر) به‌عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار پژوهش جهت جمع‌آوری اطلاعات سه پرسشنامه سبک‌های مدیریت کلاس ولفگانگ و گلیكمن (۱۹۸۶)، پرسشنامه موفقیت تحصیلی-آکادمیک (ولز، 2010) و پرسشنامه خودپنداره تحصیلی یس یسن چن (2006) بودند. برای تجزیه‌وتحلیل اطلاعات از شاخص‌هایی همچون جداول فراوانی، انحراف معیار و در آمار استنباطی از معادلات ساختاری شاخص‌های ضریب آلفای کرونباخ و معیار پایائی ترکیبی (CR) معیار میانگین واریانس استخراج‌شده (AVE) ضرایب معناداری t- value و ضریب تعیین و آزمون سویل با نرم‌افزار smart pls استفاده شد. یافته‌های پژوهش نشان داد رابطه متغیر واسطه‌ای خودپنداره تحصیلی در رابطه بین سبک‌های مدیریت کلاس و موفقیت تحصیلی معنادار بود. همچنین رابطه مستقیم سبک‌های مدیریت کلاس با موفقیت تحصیلی و خودپنداره تحصیلی دانش‌آموزان به لحاظ آماری مثبت و معنادار بوده و رابطه مستقیم خودپنداره تحصیلی با موفقیت تحصیلی به لحاظ آماری مثبت و معنادار بود.
کلمات کلیدی :
موفقیت تحصیلی، مدیریت کلاس، خودپنداره تحصیلی.