بررسی رابطه ی عدم تحمل ابهام و اضطراب مرگ در دوره پاندمیک کرونا: نقش میانجی استرس ادراک شده
دوره 4، شماره 11، 1400، صفحات 80 - 93
1 کارشناس ارشد دانشگاه علامه طباطبایی،تهران، ایران
چکیده :
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطهی عدم تحمل ابهام و اضطراب مرگ در دوره پاندمیک کرونا: نقش میانجی استرس ادراکشده بود. ازنظر هدف، پژوهش حاضر از نوع کاربردی است. طرح پژوهش توصیفی بوده و از نوع همبستگی از طریق الگویابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش حاضر تمامی افرادی بودند که در خلال بیماری کرونا دچار اضطراب مرگ ناشی از کرونا شده بودند. تعداد 150 نفر از اعضا بهصورت در دسترس بهعنوان نمونه انتخاب شدند و به پرسشنامههای تحمل ابهام مک لین (1993)، پرسشنامه اضطراب مرگ تمپلر (1970) و پرسشنامه استرس ادراکشده کوهن و همکاران (1983) پاسخ دادند. نتایج نشان داد که عدم تحمل ابهام و استرس ادراکشده بهصورت مستقیم و مثبت قادر به تبیین اضطراب مرگ است و اثر غیرمستقیم عدم تحمل ابهام بر اضطراب مرگ بهواسطه استرس ادراکشده نیز مثبت و معنادار است.
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطهی عدم تحمل ابهام و اضطراب مرگ در دوره پاندمیک کرونا: نقش میانجی استرس ادراکشده بود. ازنظر هدف، پژوهش حاضر از نوع کاربردی است. طرح پژوهش توصیفی بوده و از نوع همبستگی از طریق الگویابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش حاضر تمامی افرادی بودند که در خلال بیماری کرونا دچار اضطراب مرگ ناشی از کرونا شده بودند. تعداد 150 نفر از اعضا بهصورت در دسترس بهعنوان نمونه انتخاب شدند و به پرسشنامههای تحمل ابهام مک لین (1993)، پرسشنامه اضطراب مرگ تمپلر (1970) و پرسشنامه استرس ادراکشده کوهن و همکاران (1983) پاسخ دادند. نتایج نشان داد که عدم تحمل ابهام و استرس ادراکشده بهصورت مستقیم و مثبت قادر به تبیین اضطراب مرگ است و اثر غیرمستقیم عدم تحمل ابهام بر اضطراب مرگ بهواسطه استرس ادراکشده نیز مثبت و معنادار است.
کلمات کلیدی :
تحمل ابهام،اضطراب مرگ، کرونا ویروس، استرس ادراک شده
تحمل ابهام،اضطراب مرگ، کرونا ویروس، استرس ادراک شده