نشان ملی ثبت رسانه های دیجیتال

logo-samandehi

بررسی رابطه بین نیازهای بنیادین روانشناختی دانش آموزان با هویت یابی و سرزندگی تحصیلی آنان
دوره 8، شماره 26، 1404، صفحات 129 - 143
نویسندگان : سیمین عرب* 1، سارا مسلمی 2
1- استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن، مازندران، تنکابن، ایران
2- دانشجوی کارشناسی ارشد رشته روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن، مازندران، تنکابن، ایران
چکیده :
تحقيق حاضر به بررسی رابطه بین نیازهای بنیادین روان‌شناختی دانش آموزان با هویت یابی و سرزندگی تحصیلی آنان پرداخته است. روش تحقیق از نوع همبستگی می‌باشد. جامعه آماری شامل تمامي دانش آموزان دختر و پسر 13 تا 19 ساله مدارس پایه تحصیلی اول و دوم متوسطه شهر کلاردشت به تعداد 1598 بوده که تعداد 384 مشارکت کننده براساس فرمول تعیین حجم نمونه کوکران به روش خوشه ای جهت پاسخ به پرسشنامه¬ها و پس از کسب رضایت آگاهانه انتخاب شدند. از پرسشنامه های نیازهای بنیادین روان‌شناختی، سرزندگی تحصیلی و هویت یابی استفاده شد. به‌منظور بررسی فرضیه های تحقیق از مدل سازی معادلات ساختاری روش الگویابی معادلات ساختاری (SEM) با كمك نرم‌افزار SmartPLS 3 استفاده شد. یافته‌ها نشان داد بین نیازهای بنیادین روان‌شناختی دانش آموزان با هویت یابی و سرزندگی تحصیلی آنان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
پشتیبانی آنلاین از طریق واتساپ

پژوهشگران گرامی؛ پاسخگوی سوالات شما عزیزان از طریق واتساپ هستیم !


جهت ارسال پیام در واتساپ اینجا کلیک نمائید !