رابطه صفات تاریک شخصیت با پرخاشگری در دانش آموزان از خانواده طلاق با نقش میانجیگری تحریک پذیری
دوره و شماره : آماده انتشار
1 آموزش پرورش
2 آموزش پرورش
چکیده :
هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطه صفات تاریک شخصیت با پرخاشگری در دانش آموزان از خانواده طلاق با نقش میانجیگری تحریک پذیری در شهرستان ابهر 1402-1403 می باشد. پژوهش حاضر از دسته پژوهشهای کاربردی و از نوع همبستگی به روش معادلات ساختاری می باشد که جامعه آماری مدارس متوسطه دوم دختران شهرستان ابهر که از خانواده های طلاق بودند و از بین آنها نمونه250 نفری به صورت هدفمند در دسترس انتخاب شدند. اجرای پژوهش به صورت کتابخانه ای و میدانی استفاده از پرسشنامه های، مثلث تاریک شخصیت، تحریک پذیری و پرخاشگری بود. جهت تحلیل داده ها از نرم افزارspss نسخه 23 و Amose نسخه 23 استفاده و از ضریب همبستگی، رگرسیون و تحلیل مسیر به روش حداکثر درستنمایی استفاده شد. یافته های حاصل از پژوهش نشان داد همبستگی بین مثلث تاریک شخصیت با پرخاشگری، تحریک پذیری به ترتیب؛ 513/0، 578/0 است .(P<0.001) انجام آزمون به روش حداکثر درستنمایی نشان داد: با افزایش (پرخاشگری و تحریک پذیری) در بین این دانش آموزان مثلث سه خصیصه تاریک شخصیت افزایش می یابد. مقدارCMIN/DF محاسبه شده برابر با 175/2 است. مقدار RMSEA برابر با 055/0 است. بین صفات تاریک شخصیت با پرخاشگری در بین این دانش آموزان با نقش میانجی تحریک پذیری رابطه مستقیم وجود دارد. با توجه به نتایج حاصل از پژوهش می توان گفت نوجوانان از این گونه خانواده ها بعلت خلا موجود یکی از سرپرستان مستعد بیشتر پرخاشگری می باشد. کلید واژه گان: مثلث تاریک شخصیت، تحریک پذیری، پرخاشگری.
هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطه صفات تاریک شخصیت با پرخاشگری در دانش آموزان از خانواده طلاق با نقش میانجیگری تحریک پذیری در شهرستان ابهر 1402-1403 می باشد. پژوهش حاضر از دسته پژوهشهای کاربردی و از نوع همبستگی به روش معادلات ساختاری می باشد که جامعه آماری مدارس متوسطه دوم دختران شهرستان ابهر که از خانواده های طلاق بودند و از بین آنها نمونه250 نفری به صورت هدفمند در دسترس انتخاب شدند. اجرای پژوهش به صورت کتابخانه ای و میدانی استفاده از پرسشنامه های، مثلث تاریک شخصیت، تحریک پذیری و پرخاشگری بود. جهت تحلیل داده ها از نرم افزارspss نسخه 23 و Amose نسخه 23 استفاده و از ضریب همبستگی، رگرسیون و تحلیل مسیر به روش حداکثر درستنمایی استفاده شد. یافته های حاصل از پژوهش نشان داد همبستگی بین مثلث تاریک شخصیت با پرخاشگری، تحریک پذیری به ترتیب؛ 513/0، 578/0 است .(P<0.001) انجام آزمون به روش حداکثر درستنمایی نشان داد: با افزایش (پرخاشگری و تحریک پذیری) در بین این دانش آموزان مثلث سه خصیصه تاریک شخصیت افزایش می یابد. مقدارCMIN/DF محاسبه شده برابر با 175/2 است. مقدار RMSEA برابر با 055/0 است. بین صفات تاریک شخصیت با پرخاشگری در بین این دانش آموزان با نقش میانجی تحریک پذیری رابطه مستقیم وجود دارد. با توجه به نتایج حاصل از پژوهش می توان گفت نوجوانان از این گونه خانواده ها بعلت خلا موجود یکی از سرپرستان مستعد بیشتر پرخاشگری می باشد. کلید واژه گان: مثلث تاریک شخصیت، تحریک پذیری، پرخاشگری.
کلمات کلیدی :
مثلث تاریک شخصیت، تحریک پذیری، پرخاشگری.
مثلث تاریک شخصیت، تحریک پذیری، پرخاشگری.