بررسی رابطه مسئولیت اجتماعی و امیدواری با میانجی گری سرمایه روان شناختی در آموزگاران ابتدائی لردگان
دوره 5، شماره 15، 1401، صفحات 182 - 189
1 کارشناسی علوم تربیتی گرایش پیش دبستانی. پیام نور لردگان، ایران.
2 کارشناس علوم تربیتی، گرایش پیش دبستانی. تربیت معلم شهید رجایی فرخشهر، ایران.
چکیده :
هدف این پژوهش تعیین رابطه مسئولیت اجتماعی و امیدواری با میانجیگری سرمایه روانشناختی در آموزگاران ابتدائی لردگان بود. روش این مطالعه مقطعی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری تمامی آموزگاران ابتدائی شهرستان لردگان در سال تحصیلی 1399-1400 بود؛ که از روش نمونهگیری در دسترس تعداد 200 نفر انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش پرسشنامههای امیدواری اشنایدر و همکاران (1991) سرمایه روانشناختی (لوتانز و همکاران، 2007) و مسئولیت اجتماعی (کارول، 1979) بودند. دادهها با مدلیابی معادلات ساختاری تحلیل شدند. نتایج نشان داد که مدل مسئولیت اجتماعی و امیدواری با میانجیگری سرمایه روانشناختی برازش مناسبی داشت. علاوه بر آن، مسئولیت اجتماعی بر سرمایه روانشناختی اثر معنادار مستقیم و سرمایه روانشناختی و مسئولیت اجتماعی بر امیدواری اثر معنادار مستقیم داشتند. مسئولیت اجتماعی با میانجیگری سرمایه روانشناختی بر امیدواری اثر معنادار غیرمستقیم داشت. طبق نتایج، برای افزایش امیدواری آموزگاران میتوان سرمایه روانشناختی و مسئولیت اجتماعی را از طریق کارگاههای آموزشی ارتقاء بخشید.
هدف این پژوهش تعیین رابطه مسئولیت اجتماعی و امیدواری با میانجیگری سرمایه روانشناختی در آموزگاران ابتدائی لردگان بود. روش این مطالعه مقطعی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری تمامی آموزگاران ابتدائی شهرستان لردگان در سال تحصیلی 1399-1400 بود؛ که از روش نمونهگیری در دسترس تعداد 200 نفر انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش پرسشنامههای امیدواری اشنایدر و همکاران (1991) سرمایه روانشناختی (لوتانز و همکاران، 2007) و مسئولیت اجتماعی (کارول، 1979) بودند. دادهها با مدلیابی معادلات ساختاری تحلیل شدند. نتایج نشان داد که مدل مسئولیت اجتماعی و امیدواری با میانجیگری سرمایه روانشناختی برازش مناسبی داشت. علاوه بر آن، مسئولیت اجتماعی بر سرمایه روانشناختی اثر معنادار مستقیم و سرمایه روانشناختی و مسئولیت اجتماعی بر امیدواری اثر معنادار مستقیم داشتند. مسئولیت اجتماعی با میانجیگری سرمایه روانشناختی بر امیدواری اثر معنادار غیرمستقیم داشت. طبق نتایج، برای افزایش امیدواری آموزگاران میتوان سرمایه روانشناختی و مسئولیت اجتماعی را از طریق کارگاههای آموزشی ارتقاء بخشید.
کلمات کلیدی :
مسئولیت اجتماعی، امیدواری، سرمایه روان شناختی
مسئولیت اجتماعی، امیدواری، سرمایه روان شناختی
-
560
-
209
-
1401/03/09
-
1401/03/29
-
1401/04/09