ثبت نام

ارسال مقاله

نشان ملی ثبت رسانه های دیجیتال

logo-samandehi

اثربخشی آموزش مهارت های حل مساله بر هیجان های تحصیلی مثبت و منفی دانش آموزان پایه ششم
دوره و شماره : آماده انتشار
نویسندگان : پویا 1 ، باقر * 2

1 دانشگاه آزاد خوی

2 دانشگاه آزاد خوی

چکیده :
امروزه تمرکز اصلی مطالعات بر هیجان های دانش آموزان در بافت آموزشی است. هیجان مولفه مرکزی عملیات ذهنی انسان در کنار شناخت و انگیزش محسوب می شود. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش مهارت های حل مساله بر هیجان های تحصیلی مثبت و منفی دانش آموزان پایه ششم انجام شد. این پژوهش از نوع مطالعات نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان پسر پایه ششم مدارس ابتدایی شهر ماکو به تعداد 1760 نفر در سال تحصیلی 98-1397 بود. از این جامعه، نمونه ای به حجم 30 نفر به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و به تصادف در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات در مراحل پیش آزمون و پس آزمون پرسشنامه هیجان های تحصیلی دانش آموز (AEQ) بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس در برنامه SPSS انجام شد. یافته های پژوهش نشان داد که آموزش مهارت های حل مساله تاثیر معنی داری بر هیجان های تحصیلی مثبت به میزان 35 درصد و بر هیجان های تحصیلی منفی به میزان 54 درصد داشته است (05/0p<). با توجه به نتایج می توان مطرح کرد آموزش مهارت های حل مساله تاثیر معنی داری بر افزایش هیجان های تحصیلی مثبت و کاهش هیجان های تحصیلی منفی دانش آموزان پایه ششم داشته است.
کلمات کلیدی :
موزش مهارت های حل مساله، هیجان های تحصیلی مثبت و منفی، دانش آموزان پایه ششم.