ثبت نام

ارسال مقاله

نشان ملی ثبت رسانه های دیجیتال

logo-samandehi

درآمدی بر اندیشه‌های فلسفی-تربیتی یورگن هابرماس و تبیین دلالت‌های آن در تعلیم و تربیت (اهداف، اصول و روش‌ها)
دوره 5، شماره 15، 1401، صفحات 1 - 14
نویسندگان : دکتر سجاد باباخانی* 1 ، مهناز رشتیانی 2

1 دانش آموخته دکتری فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

2 دانش آموخته کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی

چکیده :
پژوهش حاضر با رویکردی توصیفی- تحلیلی (استنباطی) و با استفاده از منابع کتابخانه ای، باهدف بررسی و تبیین اندیشه های فلسفی- تربیتی یورگن هابرماس و تبیین دلالت های آن در تعلیم و تربیت (اهداف، اصول و روش‌ها) انجام پذیرفته است. از اندیشه های هابرماس5 هدف، 6 اصل و 5 روش تربیتی به‌دست‌آمده است. دلالت¬های تربیتی استنتاج شده عبارت‌اند از: اهداف تربیتی: تفکر انتقادی، افزایش توانایی حل مسئله، رشد اخلاق گفتمانی، تفکر خلاق و خلاقیت، کنش گفتاری مطلوب در تعلیم و تربیت. اصول تربیتی: تأکید بر بحث و گفتگوی آزاد و متقابل، مشارکت، تفاهم و توافق در معرفت‌شناختی، اصل احترام به انديشه هاي مخالف، تأکید بر عقلانیت در آموزش، تأکید بر حقوق متعلمان برای اظهارنظر و تأکید بر تفکر نقاد. روش‌های تربیتی: روش فعالیت مشارکتی و گروهی، استفاده از رویکرد تأویلی، روش ارتقای مهارت های ارتباطی در دانش‌آموزان، روش استدلال در بحث و گفتگو و روش پرورش تفکر انتقادی. این یافته ها بیانگر ضرورت بازنگری در اهداف، اصول و روش‌های تعلیم و تربیت در نظام آموزشی کشور می باشد.
کلمات کلیدی :
اندیشه های فلسفی تربیتی، یورگن هابرماس، تعلیم و تربیت، اهداف تربیتی، اصول تربیتی، روش های تربیتی.