آموزش مهارت تفکر انتقادی بر کنترل خشم و افزایش عزت نفس دانشجویان دختر و پسر
دوره 4، شماره 11، 1400، صفحات 69 - 79
1 دانشگاه آزاد اسلامی واحد گچساران
2 دانشگاه آزاد اسلامی.دانشکده پرستاری و مامایی
3 دانشگاه شیراز
چکیده :
هدف از اين پژوهش بررسي اثربخشي آموزش تفكر انتقادي بر کنترل خشم و عزتنفس دانشجویان دختر و پسر پرستار دانشگاه آزاد اسلامی واحد گچساران در سال 1399 است. اين پژوهش به روش آزمايشي با گروه کنترل و مداخله و طرح پیشآزمون و پسآزمون انجام گردید. جامعه آماري پژوهش دانشجویان دختر و پسر پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد گچساران میباشند كه روي 100 نفر از كساني كه مايل به شركت در گروهها بودند آزمونهای عزتنفس کوپر اسمیت و مقياس صف- حالت بيان خشم (STAXI-2) اجرا گردید و از بين افرادي كه نمره پاييني در اين دو آزمون كسب كرده بودند. تعداد 30 نفر، بهصورت تصادفي انتخاب گرديدند و در دو گروه (آزمايش 15 نفر) و (كنترل 15 نفر) قرار داده شدند. افراد گروه آزمايش در 10 جلسه 2 ساعتي (هر هفته يك جلسه) جهت آموزش تفكر انتقادي شركت نمودند، سپس از هر دو گروه (آزمايش و کنترل) پسآزمون گرفته شد و تفاوت میانگینهای پیشآزمون و پسآزمون ازلحاظ آماري با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره موردبررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد؛ میانگین کنترل خشم آزمودنیهای گروه آزمایشی (99/27=M،13/85=SD)، گروه گواه (118/4=M، 13/97=SD) و میانگین عزتنفس گروه آزمایشی (41/53= M،4/5=SD) و گروه گواه در پسآزمون (30/53=M، 4/45=SD) در پسآزمون به دست آمد. همچنین نتایج نشان داد، آموزش مهارت تفکر انتقادی بر کنترل خشم و افزایش عزتنفس دانشجویان تأثیر معنادار در سطح (0/01>P) دارد.
هدف از اين پژوهش بررسي اثربخشي آموزش تفكر انتقادي بر کنترل خشم و عزتنفس دانشجویان دختر و پسر پرستار دانشگاه آزاد اسلامی واحد گچساران در سال 1399 است. اين پژوهش به روش آزمايشي با گروه کنترل و مداخله و طرح پیشآزمون و پسآزمون انجام گردید. جامعه آماري پژوهش دانشجویان دختر و پسر پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد گچساران میباشند كه روي 100 نفر از كساني كه مايل به شركت در گروهها بودند آزمونهای عزتنفس کوپر اسمیت و مقياس صف- حالت بيان خشم (STAXI-2) اجرا گردید و از بين افرادي كه نمره پاييني در اين دو آزمون كسب كرده بودند. تعداد 30 نفر، بهصورت تصادفي انتخاب گرديدند و در دو گروه (آزمايش 15 نفر) و (كنترل 15 نفر) قرار داده شدند. افراد گروه آزمايش در 10 جلسه 2 ساعتي (هر هفته يك جلسه) جهت آموزش تفكر انتقادي شركت نمودند، سپس از هر دو گروه (آزمايش و کنترل) پسآزمون گرفته شد و تفاوت میانگینهای پیشآزمون و پسآزمون ازلحاظ آماري با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره موردبررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد؛ میانگین کنترل خشم آزمودنیهای گروه آزمایشی (99/27=M،13/85=SD)، گروه گواه (118/4=M، 13/97=SD) و میانگین عزتنفس گروه آزمایشی (41/53= M،4/5=SD) و گروه گواه در پسآزمون (30/53=M، 4/45=SD) در پسآزمون به دست آمد. همچنین نتایج نشان داد، آموزش مهارت تفکر انتقادی بر کنترل خشم و افزایش عزتنفس دانشجویان تأثیر معنادار در سطح (0/01>P) دارد.
کلمات کلیدی :
مهارت تفکر انتقادی، کنترل خشم، عزت¬نفس.
مهارت تفکر انتقادی، کنترل خشم، عزت¬نفس.