ثبت نام

ارسال مقاله

نشان ملی ثبت رسانه های دیجیتال

logo-samandehi

تحلیل ارتباط ذهن‌آگاهی و بهزیستی ذهنی با میانجی‌گری هوش هیجانی
دوره و شماره : آماده انتشار
نویسندگان : احسان یوسفی* 1

1 دانش آموخته کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی

چکیده :
این پژوهش با هدف بررسی ارتباط بین ذهن‌آگاهی و بهزیستی ذهنی با میانجی‌گری هوش هیجانی در میان معلمان مقطع ابتدایی شهرستان بیله‌سوار انجام شد. مطالعه حاضر از نوع همبستگی و مبتنی بر مدل‌سازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل ۱۳۴ معلم در سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ بود که با استفاده از فرمول کوکران، حداقل حجم نمونه ۹۹ نفر تعیین و نمونه‌گیری به روش تصادفی ساده انجام گرفت. ابزار گردآوری داده‌ها، سه پرسشنامه استاندارد برای سنجش ذهن‌آگاهی، هوش هیجانی و بهزیستی ذهنی بود و داده‌ها با نرم‌افزار PLS-SEM تحلیل شدند. یافته‌ها نشان داد که ذهن‌آگاهی تأثیر مستقیم و معناداری بر بهزیستی ذهنی دارد (ضریب مسیر 51/0)، همچنین، اثر غیرمستقیم آن با میانجی‌گری هوش هیجانی نیز تأیید شد (ضریب مسیر 27/0). این نتایج نشان می‌دهد که هوش هیجانی نقش مهمی در تقویت تأثیر ذهن‌آگاهی بر بهزیستی ذهنی ایفا می‌کند و می‌تواند به معلمان در مدیریت بهتر استرس و چالش‌های حرفه‌ای کمک کند. بر این اساس، پیشنهاد می‌شود که سازمان‌های آموزشی دوره‌های آموزشی و کارگاه‌هایی در زمینه ذهن‌آگاهی و هوش هیجانی برگزار کنند تا معلمان بتوانند مهارت‌های روان‌شناختی خود را بهبود بخشند.
کلمات کلیدی :
ذهن‌آگاهی؛ هوش هیجانی؛ بهزیستی ذهنی؛ معلمان آموزش ابتدایی