اثربخشی مهارت¬های زندگی بر کاهش تمایل به خودکشی، تکانشگری و ارتکاب به جرم در نوجوانان
دوره 6، شماره 20، 1402، صفحات 265 - 272
1 - کارشناسی ارشد روان شناسی عمومی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران، نویسنده مسئول
2 - کارشناسی ارشد روان شناسی عمومی، واحد اسلام آباد غرب، دانشگاه آزاد اسلامي، ایران
3 -کارشناسی روان شناسی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
4 -کارشناسی حقوق، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
چکیده :
هدف از انجام پژوهش حاضر اثربخشی مهارت¬های زندگی بر کاهش تمایل به خودکشی، تکانشگری و ارتکاب به جرم در نوجوانان در سال تحصیلی 1403-1402 می¬باشد. مطالعه حاضر از نظر هدف، کاربردي، و از لحاظ روش شناسی نیمه آزمایشی باپیش آزمون- پس آزمون و گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه نوجوانان شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 1403-1402 بود. جهت انتخاب حجم نمونه تعداد 30 نفر از نوجوانان بر اساس روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند و گروه آزمایش تحت 8 جلسه آموزش مهارت¬های زندگی به مدت هفته ای 2 جلسه در طی یکماه قرار گرفتند و گروه کنترل در لیست انتظار قرار داشتند. در پایان از هر دو گروه پس آزمون به عمل آمد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل کوواریانس چند متغیره با استفاده از نرم افزار spss-26 استفاده گردید. نتایج نشان داد بين آزمودنیهای گروه¬آزمايش و كنترل از لحاظ پس آزمون متغیرهای کلی با كنترل پيشآزمون تفاوت معناداري وجود دارد. بنابراین نتایج پژوهش حاضر می¬تواند مورد سازمان آموزش و پرورش، معلمان، دانش-آموزان و والدین آن¬ها قرار گیرد.
هدف از انجام پژوهش حاضر اثربخشی مهارت¬های زندگی بر کاهش تمایل به خودکشی، تکانشگری و ارتکاب به جرم در نوجوانان در سال تحصیلی 1403-1402 می¬باشد. مطالعه حاضر از نظر هدف، کاربردي، و از لحاظ روش شناسی نیمه آزمایشی باپیش آزمون- پس آزمون و گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه نوجوانان شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 1403-1402 بود. جهت انتخاب حجم نمونه تعداد 30 نفر از نوجوانان بر اساس روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند و گروه آزمایش تحت 8 جلسه آموزش مهارت¬های زندگی به مدت هفته ای 2 جلسه در طی یکماه قرار گرفتند و گروه کنترل در لیست انتظار قرار داشتند. در پایان از هر دو گروه پس آزمون به عمل آمد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل کوواریانس چند متغیره با استفاده از نرم افزار spss-26 استفاده گردید. نتایج نشان داد بين آزمودنیهای گروه¬آزمايش و كنترل از لحاظ پس آزمون متغیرهای کلی با كنترل پيشآزمون تفاوت معناداري وجود دارد. بنابراین نتایج پژوهش حاضر می¬تواند مورد سازمان آموزش و پرورش، معلمان، دانش-آموزان و والدین آن¬ها قرار گیرد.
کلمات کلیدی :
مهارت های زندگی، تمایل به خودکشی، تکانشگری، ارتکاب به جرم، نوجوانان
مهارت های زندگی، تمایل به خودکشی، تکانشگری، ارتکاب به جرم، نوجوانان