ثبت نام

ارسال مقاله

نشان ملی ثبت رسانه های دیجیتال

logo-samandehi

تأثیر آموزش مهارت‏های دیالوژیکی به مادران بر عزت نفس، مهارت‏های ارتباطی و نگرش فرزند به مادر در دانش ‏آموزان پایه ششم ابتدایی
دوره 7، شماره 21، 1403، صفحات 135 - 146
نویسندگان : آرزو نیستانی 1 ، دکتر شاهد مسعودی* 2 ، سحرسادات نظم بجنوردی 3

1 گروه مشاوره و روان‌شناسی، واحد قوچان، دانشگاه آزاد اسلامی، قوچان، ایران.

2 استادیار، گروه مشاوره و روانشناسی، واحد قوچان، دانشگاه آزاد اسلامی، قوچان، ایران

3 گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران.

چکیده :
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش مهارت‌های دیالوژیکی به مادران بر عزت‌نفس، مهارت‌های ارتباطی و نگرش فرزند به مادر در دانش‏آموزان پایه ششم ابتدایی شهر بجنورد بود. پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی و ازلحاظ روش انجام، نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون بود. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کلیه مادران دانش‏آموزان پایه ششم ابتدایی مدارس سطح شهرستان بجنورد بودند. با توجه به نامعلوم بودن تعداد اعضای جامعه آماری پژوهش با استفاده از روش نمونه‌گيري در دسترس تعداد 60 نفر از مادران دانش‏آموزان مدارس منتخب به‌عنوان نمونه در دو گروه 30 نفره، کنترل و آزمایش موردبررسی و مطالعه قرار گرفتند. پرسشنامه‌های استفاده‌شده در این تحقیق شامل مقیاس عزت‌نفس کوپراسمیت (1967), مهارت‌های ارتباطی جرابك (2004) و نگرش فرزند به مادر هودسون (1992) بود. برای تحلیل داده‌ها و فرضیه‌ها از روش آزمون آماری «تحلیل واریانس اندازه‌گیری مکرر» و نرم‌افزار SPSS استفاده گردید. یافته‌ها نشان داد که آموزش مهارت‌های دیالوژیکی به مادران بر عزت‌نفس، مهارت‌های ارتباطی و نگرش فرزند به مادر در دانش‌آموزان تأثیر مثبت و معناداری دارد.
کلمات کلیدی :
مهارت دیالوژیکی، عزت نفس، مهارت ارتباطی، نگرش،دانش آموز