ثبت نام

ارسال مقاله

نشان ملی ثبت رسانه های دیجیتال

logo-samandehi

نقش آزاردیدگی های عاطفی و فیزیکی دوران کودکی ومشکلات هویت در پیش بینی اختلالات شخصیت خوشه ی B
دوره 5، شماره 13، 1401، صفحات 264 - 281
نویسندگان : شهلا علیلو* 1

1 دانشجوی کارشناسی ارشد،گروه روان شناسی.دانشکده ی علوم تربیتی و روان شناسی.دانشگاه شهید مدنی تبریز.ایران

چکیده :
پژوهش حاضر باهدف پیش‌بینی نشانگان اختلال‌های شخصیت در نوجوانان بر اساس تروماهای دوران کودکی، رشد هویت و دشواری در تنظیم هیجان در بین دانش‌آموزان دوره‌ی متوسطه‌ی دوم (16 تا سال 19) شهرستان خوی انجام‌گرفته است. این پژوهش از نوع همبستگی بوده و برای انجام آن از بین مدارس دبیرستانی شهرستان خوی 5 مدرسه‌ی پسرانه و 5 مدرسه‌ی دخترانه به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی انتخاب‌شده‌اند. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه‌ی بالینی نوجوانان میلون (MACI) و پرسشنامه‌ی رشد هویت (AIDA) و پرسشنامه‌ی تروماهای دوران کودکی (CTQ) استفاده‌شده است. پس از جمع‌آوری داده‌های خام، شیوه‌های آماری همبستگی و تحلیل رگرسیون چندگانه‌ی همزمان استفاده‌شده است. نتایج تحلیل نشان می‌دهد بین تروماهای دوران کودکی و نشانگان اختلالات شخصیت رابطه‌ی معنادار وجود دارد (p<0/01)؛ بنابراین فرضیه اول تحقیق ما تائید شد. نتایج جداول رگرسیون وجود رابطه بین هویت و نشانگان اختلالات شخصیت را نیز تائید کردند (P<0/01, r=0/61) درواقع هر دو فرضیه پژوهش تائید شدند. هرکدام از فرضیه‌های پژوهش ما دارای 4 فرضیه‌ی جزئی بودند که به پیش‌بینی اختلالات خوشه‌ی B پرداخته‌اند. تمامی فرضیه‌ها معنادار بوده و تائید شدند و می‌توان گفت که تروماهای دوران کودکی و رشد هویت، نشانگان اختلال شخصیت خوشه‌ی B در نوجوانان را پیش‌بینی می‌کنند.
کلمات کلیدی :
نشانگان اختلال شخصیت، رشد هویت، تروماهای کودکی، دشواری در تنظیم هیجان