ثبت نام

ارسال مقاله

نشان ملی ثبت رسانه های دیجیتال

logo-samandehi

اثربخشی آموزش هوش معنوی بر سرزندگی تحصیلی، اشتیاق تحصیلی و امید تحصیلی دانش آموزان دختر پایه دوم متوسطه شهرستان رابر
دوره 4، شماره 11، 1400، صفحات 12 - 23
نویسندگان : مطهره صفي زاده* 1 ، دکتر عذری محمدپناه 2

1 دانشجوي كارشناسي ارشد،گروه روانشناسي و مشاوره،دانشگاه اردكان واحد يزد،يزد،ايران،mo. Safizadeh1398@gmail. com

2 عضو هیئت علمی دانشگاه اردكان، واحد يزد، يزد، ايران.

چکیده :
پژوهش حاضر باهدف تعیین اثربخشی آموزش هوش معنوی بر سرزندگی، اشتیاق و امید تحصیلی دانش آموزان انجام شد. برای این منظور از بین تمامی دبیرستان‌های دخترانه شهررابر در سال تحصیلی 99-1398، 30 دانش‌آموز با روش نمونه‌گیری هدفمند به‌عنوان نمونه پژوهش انتخاب و به‌طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. سپس گروه آزمایش به مدت 8 جلسه تحت آموزش هوش معنوی قرار گرفت؛ و پرسشنامه سرزندگی تحصیلی مارتین و مارش، پرسشنامه اشتیاق تحصیلی اسکافیلی و همکاران و پرسشنامه امید تحصیلی کمپل و کاون به‌عنوان ابزار پژوهش در هر دو گروه آزمایش و کنترل در دو مرحله (قبل و بعد آموزش) استفاده شد. در پایان داده‌های جمع‌آوری‌شده با استفاده از تحلیل کوواریانس (آنکوا) مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت؛ که یافته‌های به‌دست‌آمده نشان داد بین نمرات پیش‌آزمون و پس‌آزمون گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری وجود دارد. به این معنا که آموزش هوش معنوی موجب افزایش سرزندگی، اشتیاق و امید تحصیلی دانش آموزان شده است؛ بنابراین با توجه به یافته‌های پژوهش حاضرمی توان نتیجه گرفت آموزش هوش معنوی می‌تواند به‌عنوان یکی از روش‌های مؤثر بر سرزندگی، اشتیاق و امید تحصیلی دانش آموزان مورداستفاده قرار گیرد.
کلمات کلیدی :
هوش معنوی، سرزندگی تحصیلی، اشتیاق تحصیلی، امید تحصیلی، دانش آموزان.