ثبت نام

ارسال مقاله

نشان ملی ثبت رسانه های دیجیتال

logo-samandehi

توالی یادگیری مریل و تأثیر آن بر مؤلفه های سلامت و روان دانش آموزان پسر در محتوای کتاب فارسی دوره پنجم ابتدایی
دوره و شماره : آماده انتشار
نویسندگان : رضا فتحی 1 ، معصومه شصتی 2 ، علی توکلی* 3

1 پژوهشگاه مواد و انرژی

2 دانشگاه فرهنگیان

3 دانشگاه آزاد اسلامی

چکیده :
زمینه و هدف: یکی از حوزه های مهم در آموزش و پرورش، حوزه سلامت و روان است که به آن توجه زیادی شده است، زیرا در رفتار، روان و جسم دانش آموز با پارامترهای یادگیری، سلسله مراتبی وجود دارد، و هرچه مؤلفه های سلامت کامل باشد، روان و رفتار دانش آموز از سلامت بیشتری برخورداراست و الگوهای آموزشی برای رشد ذهنی و جسمی و عاطفی، مفید می باشد. الگوهای آموزشی، مهم ترین عامل سلامت روان دانش آموزان است و توالی آموزش تکنیک مریل یکی از این الگوها ست که دانش آموز ازآن، تأثیر پذیرفته است. هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر کتاب فارسی پنجم ابتدایی بر اساس تکنیک توالی آموزش مریل بر چهار شاخص " علایم جسمانی" ، " اضطراب و بی خوابی " ، " کنش اجتماعی" و " افسردگی" دانش آموزان پسر پایه پنجم ابتدایی، سال تحصیلی 1402- 1401 می باشد. روش کار: این پژوهش از نوع توصـیفی است و بـا روش تحلیـل پیش آزمون و پس آزمون به نقد و بررسی می پردازد. نمونه آمـاري پـژوهش حاضـر، کتاب فارسی پنجم ابتـدایی ، سال تحصیلی 1402- 1401و دانش آموزان پسر است، که با استفاده از تکنیک توالی آموزش مریل( یادآوری، ارائه، تمرین، ارزشیابی ) به آموزش درس پرداخته شده است. و میزان تأثیر آن بر شاخص ها و مؤلفه های سلامت و روان دانش آموزان پسر بررسی شده است. یافته ها: در این پژوهش جهت جمع آوری اطلاعات از چک لیست مؤلفه های سلامت و روان استفاده گردید. با استفاده از این چک لیست و تحلیل آماری کوواریانس به دست آمده پی می بریم بین نمرات گروه های آزمایش و کنترل در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون، تفاوت معناداری وجود دارد ، پس میتوان گفت کتاب فارسی پنجم ابتدایی با استفاده از تکنیک توالی آموزش مریل بر سلامت روان دانش آموزان پسر تأثیر گذار است . نتیجه گیری: نتیجه پژوهش نشان داد که در میان تمام خرده مقیاس های آزمون GHQ-28 اضطراب و اختلال خواب، بیشتر از سایر مقیاس های آزمون GHQ-28 تأثیر پذیرفته است و خرده مقیاس اختلال در کنش اجتماعی کمرنگ تر از سایر خرده مقیاس های سلامت روان تأثیر پذیرفته است. و در نهایت کتاب به وسیله ی الگوی تدریس مریل توانسته است تأثیر مثبتی بر سلامت روان دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی پسر بگذارد. پیشنهاد می گردد محتوای آموزشی و غیر آموزشی کشور با توجه به اهمیت سلامت روان مورد بررسی و تحلیل قرار بگیرد و توجه ویژه ای به محتوا و نحوه آموزش محتوا بشود.
کلمات کلیدی :
سلامت روان، ، مریل، فارسی پنجم ابتدایی