جایگاه مفاهیم سلامت روانی در کتاب های درسی تفکر و سبک زندگی دورۀ اول متوسطه
دوره 5، شماره 14، 1401، صفحات 364 - 376
1 دانش آموخته دکتری فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف بررسی جایگاه مفاهیم و مؤلفههای سلامت روانی در کتابهای تفکر و سبک زندگی پایههای هفتم و هشتم دورۀ اول متوسطه در سال تحصیلی 1410-1400 با روش تحلیل محتوای کمی انجام پذیرفته است. ابزار گردآوری دادهها، سیاهه تحلیل محتوا میباشد، که روایی آن توسط متخصصان این حوزه تأییدشده. بهمنظور تعیین پایایی ابزار تحقیق از روش بازآزمایی استفاده شد و مقدار ضریب همبستگی 87/0 حاصل گردید. یافتههای حاصل از تحلیل با استفاده از نرمافزار SPSS (نسخه 25) و روش آماری غیر پارامتریک نشان داد که بین فصلهای کتابهای تفکر و سبک زندگی هر دوپایه از نظر پرداختن به مؤلفه سلامت جسمی و رفتاری و روحیات فردی تفاوت معنادار وجود ندارد و تنها مؤلفه کنش ورزی اجتماعی بهطور یکسان توزیع نشده است و بین میزان توجه به مفاهیم سلامت روانی تفاوت معناداری وجود ندارد و تقریباً توزیع مفاهیم سلامت روانی در این دو کتاب یکنواخت میباشد.
پژوهش حاضر با هدف بررسی جایگاه مفاهیم و مؤلفههای سلامت روانی در کتابهای تفکر و سبک زندگی پایههای هفتم و هشتم دورۀ اول متوسطه در سال تحصیلی 1410-1400 با روش تحلیل محتوای کمی انجام پذیرفته است. ابزار گردآوری دادهها، سیاهه تحلیل محتوا میباشد، که روایی آن توسط متخصصان این حوزه تأییدشده. بهمنظور تعیین پایایی ابزار تحقیق از روش بازآزمایی استفاده شد و مقدار ضریب همبستگی 87/0 حاصل گردید. یافتههای حاصل از تحلیل با استفاده از نرمافزار SPSS (نسخه 25) و روش آماری غیر پارامتریک نشان داد که بین فصلهای کتابهای تفکر و سبک زندگی هر دوپایه از نظر پرداختن به مؤلفه سلامت جسمی و رفتاری و روحیات فردی تفاوت معنادار وجود ندارد و تنها مؤلفه کنش ورزی اجتماعی بهطور یکسان توزیع نشده است و بین میزان توجه به مفاهیم سلامت روانی تفاوت معناداری وجود ندارد و تقریباً توزیع مفاهیم سلامت روانی در این دو کتاب یکنواخت میباشد.
کلمات کلیدی :
سلامت روانی، مؤلفه های سلامت روانی، کتاب تفکر و سبک زندگی، تحلیل محتوا، دورۀ اول متوسطه
سلامت روانی، مؤلفه های سلامت روانی، کتاب تفکر و سبک زندگی، تحلیل محتوا، دورۀ اول متوسطه
-
901
-
255
-
1400/10/02
-
1400/11/17
-
1400/11/27