ثبت نام

ارسال مقاله

نشان ملی ثبت رسانه های دیجیتال

logo-samandehi

تاثير ساختار اهداف كلاسي ادراك شده بر عملكرد رياضي: نقش ميانجي جهت¬گيري هدفي مبني بر خود، جهت گيري هدفي مبني بر ديگران و در جستجوي چالش رياضي
دوره 7، شماره 21، 1403، صفحات 1 - 11
نویسندگان : ثنا پناهی پور* 1 ، دکتر ملوک خادمی 2 ، حنانه پناهی پور 3

1 دانشجوی دکتری روان شناسی تربیتی دانشگاه الزهرا، تهران، ایران

2 دانشیار دانشگاه الزهرا، تهران، ایران

3 دانشجوی دکتری مشاوره دانشگاه الزهرا، تهران، ایران

چکیده :
هدف از پژوهش حاضر بررسي رابطه بين ساختار اهداف كلاسي و عملكرد رياضي با نقش ميانجي اهداف مبني بر خود، مبني بر ديگران و جستجوي چالش رياضي در ميان دانش آموزان دبيرستاني شهر كرج بوده است. روش پژوهش از نوع توصيفي و همبستگي است. جامعه آماري اين پژوهش شامل دانش آموزان پايه يازدهم و دوازدهم از شهر كرج بوده است. ابزار گردآوري داده ها شامل پرسشنامه هاي مقیاس ساختار اهداف کلاسی ادراک‌شده ميدگلي و همكاران (2000)، اهداف پيشرفت2*3 اليوت و همكاران (2011)، در جستجوي چالش رياضي موراتيديس و همكاران (2018) بود. تجزیه‌وتحلیل داده¬ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS, v22 و SmartPLS, v3 انجام گرفت. نتايج پژوهش نشان داد كه تأثیر غيرمستقيم ساختار تسلطی بر عملكرد رياضي با نقش ميانجي در جستجوي چالش رياضي و همچنین اثر غیرمستقیم ساختار عملکردی با نقش میانجی گرایش به دیگران و اجتناب از دیگران و جستجوی چالش ریاضی بر عملکرد ریاضی معنادار بوده است. در راستای نتایج پژوهش حاضر پیشنهاد می‌شود که جهت ارتقای عملکرد تحصیلی دانش آموزان به‌خصوص عملکرد ریاضی بر اساس ساختار اهداف کلاسی، جهت گیری اهداف دانش آموزان برنامه های آموزشی طراحی شود.
کلمات کلیدی :
گرایش به خود، اجتناب از خود، گرایش به ديگران، اجتناب از دیگران، در جستجوي چالش رياضي.