نشان ملی ثبت رسانه های دیجیتال

logo-samandehi

واکاوی آگاهی معلمان از کتب راهنمای معلم درس هنر و بهره گیری از آن در آموزش زیبا شناختی در دوره اول ابتدایی
دوره 8، شماره 27، 1404، صفحات 197 - 208
نویسندگان : مریم سادات فخیم پور 1، عباس کمال مهریزی* 2، مهدیه سادات رحیمی 3
1- دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی، موسسه آموزش عالی امام جواد ع، یزد، ایران
2- دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی، موسسه آموزش عالی امام جواد ع، یزد، ایران
3- دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی، موسسه آموزش عالی امام جواد ع، یزد، ایران
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف واکاوی آگاهی معلمان از کتب راهنمای معلم درس هنر و بهره‌گیری از آن در آموزش زیبا شناختی در دوره اول ابتدایی» پرداخته است. پژوهش حاضر با رویکرد ترکیبی اکتشافی از نوع ابزارسازی طراحی شده و شامل دو بخش کیفی و کمی است. در بخش کیفی، از روش تحلیل محتوا برای شناسایی مولفه‌های زیباشناختی در کتب راهنمای معلم استفاده شده است. در بخش کمی، پرسشنامه‌ای مبتنی بر نتایج تحلیل محتوا طراحی و به‌منظور بررسی میزان آگاهی معلمان از کتب راهنما و استفاده از آن‌ها در آموزش زیبا شناختی توزیع گردید. جامعه آماری شامل تمامی معلمان مقطع ابتدایی شهرستان مروست است که با استفاده از نمونه‌گیری هدفمند، انتخاب شده‌اند. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS26 و آزمون‌های آماری توصیفی و استنباطی تحلیل شدند. یافته‌ها نشان دادند که بسیاری از معلمان از محتوای کتب راهنما آگاهی کافی ندارند و در نتیجه در بهره‌گیری از آن‌ها برای تدریس زیبا شناختی با چالش‌هایی مواجه‌اند. همچنین، نتایج حاکی از عدم انسجام بین مطالب ارائه شده در کتب و نیازهای واقعی کلاس‌های درس می‌باشد. این پژوهش به شناسایی عوامل مؤثر در بهبود آگاهی معلمان و راهکارهای عملی برای بهینه‌سازی استفاده از کتب راهنما در آموزش هنر پرداخته است. نتایج این تحقیق می‌تواند به بهبود کیفیت آموزش هنر در دوره ابتدایی و افزایش آگاهی معلمان در این زمینه کمک کند.
پشتیبانی آنلاین از طریق واتساپ

پژوهشگران گرامی؛ پاسخگوی سوالات شما عزیزان از طریق واتساپ هستیم !


جهت ارسال پیام در واتساپ اینجا کلیک نمائید !