بررسی ارتباط استرس ادراک شده و بهزیستی روانشناختی در دوران قرنطینه ی پاندمیک کرونا: نقش واسطه ای راهبردهای مقابله ای
دوره 4، شماره 11، 1400، صفحات 56 - 68
1 کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد، یزد، ایران
چکیده :
پژوهش حاضر باهدف پیشبینی سلامت روان دانش آموزان دختر دوره متوسطه بر اساس اضطراب و همبستگی اجتماعی ناشی از هدف از پژوهش حاضر بررسی ارتباط استرس ادراکشده و بهزیستی روانشناختی در دوران قرنطینهی پاندمیک کرونا با نقش واسطهای راهبردهای مقابلهای بود. ازنظر هدف، پژوهش حاضر از نوع کاربردی است. طرح پژوهش توصیفی بوده و از نوع همبستگی از طریق الگویابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش حاضر تمامی افرادی بودند که در خلال بیماری کرونا دچار استرس ناشی از کرونا شده بودند. تعداد 120 نفر از اعضا بهصورت در دسترس بهعنوان نمونه انتخاب شدند و به پرسشنامههای بهزیستی روانشناختی ریف (1980)، استرس ادراکشده کوهن و همکاران (1983) و راهبردهای مقابله اندلر و پارکر (1990) پاسخ دادند. نتایج نشان داد بین استرس ادراکشده و بهزیستی روانشناختی با واسطهگری راهبردهای مقابله رابطه معنادار وجود دارد (0/173= Fو 0/001=p).
پژوهش حاضر باهدف پیشبینی سلامت روان دانش آموزان دختر دوره متوسطه بر اساس اضطراب و همبستگی اجتماعی ناشی از هدف از پژوهش حاضر بررسی ارتباط استرس ادراکشده و بهزیستی روانشناختی در دوران قرنطینهی پاندمیک کرونا با نقش واسطهای راهبردهای مقابلهای بود. ازنظر هدف، پژوهش حاضر از نوع کاربردی است. طرح پژوهش توصیفی بوده و از نوع همبستگی از طریق الگویابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش حاضر تمامی افرادی بودند که در خلال بیماری کرونا دچار استرس ناشی از کرونا شده بودند. تعداد 120 نفر از اعضا بهصورت در دسترس بهعنوان نمونه انتخاب شدند و به پرسشنامههای بهزیستی روانشناختی ریف (1980)، استرس ادراکشده کوهن و همکاران (1983) و راهبردهای مقابله اندلر و پارکر (1990) پاسخ دادند. نتایج نشان داد بین استرس ادراکشده و بهزیستی روانشناختی با واسطهگری راهبردهای مقابله رابطه معنادار وجود دارد (0/173= Fو 0/001=p).
کلمات کلیدی :
استرس ادراک شده، بهزیستی روانشناختی، قرنطینه، ویروس کرونا، راهبردهای مقابله
استرس ادراک شده، بهزیستی روانشناختی، قرنطینه، ویروس کرونا، راهبردهای مقابله