ثبت نام

ارسال مقاله

نشان ملی ثبت رسانه های دیجیتال

logo-samandehi

پیش¬بینی عملکرد تحصیلی دانش¬آموز بر اساس سلامت عمومی مادر، اختلال نارسایی توجه-بیش¬فعالی و عزت¬نفس دانش¬آموز: رویکرد شبکه عصبی مصنوعی
دوره و شماره : آماده انتشار
نویسندگان : لیلا بخشی سورشجانی* 1

1 عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بهبهان

چکیده :
بهبود عملکرد تحصیلی از اهداف مهم نظام آموزشی، محسوب می¬شود. عملکرد تحصیلی شاخص¬ مهم ارزیابی پیشرفت و موفقیت علمی دانش-آموزان است. هدف پژوهش حاضر پیش¬بینی عملکرد تحصیلی دانش¬آموز بر اساس سلامت عمومی مادر، اختلال و نارسایی توجه بیش¬فعالی و عزت نفس دانش¬آموز می¬باشد. تحقیق حاضر توصیفی از نوع پس رویدادی است. جهت پیش¬بینی عملکرد تحصیلی بر اساس متغیرهای مستقل تحقیق، از مدل ریاضی شبکه¬های عصبی مصنوعی از نوع پرسیترون چندلایه MLP استفاده شد. جامعه آماری شامل کلیه دانش¬آموزان دختر و پسر دوره دبستان شهر بهبهان بود که در سال تحصیلی96-1395 در مدارس مختلف این شهر مشغول به تحصیل بوده¬اند. ابزار پژوهش را مقیاس¬های عملکردتحصیلی درتاج(1383)، کانرز –فرم والد، سلامت عمومی گلدبرگ و عزت¬نفس کوپر اسمیت تشکیل داده است. یافته¬های آزمون ضریب همبستگی پیرسون آشکار ساخت که عملکردتحصیلی کودک با سلامت عمومی مادر، نمرات اختلال نارسایی توجه¬بیش¬فعالی و عزت نفس معنی¬دار دارد. هم¬چنین، یافته¬ها نشان داد شبکه عصبی مصنوعی پرسپترون سه لایه با20 نرون در لایه پنهان از دقت مناسب¬تری جهت پیش¬بینی متغیر عملکرد تحصیلی دانش¬آموزان برخوردار است. بنابراین، می¬توان نتیجه¬گیری نمود که: ویژگی¬های شخصیتی کودک و والدین، بر عملکرد تحصیلی کودک مؤثر است.
کلمات کلیدی :
دانش¬آموز، عملکرد تحصیلی، مادر، اختلال نارسایی توجه بیش¬فعالی. شبکه عصبی مصنوعی