تأثیر تیپ های شخصیتی بر هوش موفقیت و شادکامی بین دانش آموزان پسر متوسطه اول
دوره 7، شماره 21، 1403، صفحات 159 - 168
1 کارشناسی ارشد، مشاوره و راهنمایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینیشهر، اصفهان، ایران
چکیده :
این پژوهش بهمنظور بررسی اثربخشی آموزش تیپشناسی شخصیت 9 گانه (ایناگرام) بر افزایش هوش موفقیت و افزایش شادکامی در دانشآموزان پسر دبیرستانی مقطع متوسطه اول خمینیشهر به روش شبه آزمایشی از نوع طرح یک گروهی با پیشآزمون پسآزمون صورت گرفت. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانشآموزان پسر مقطع متوسطه اول در شهرستان خمینیشهر که جمعیتی در حدود 10000 را شامل میشوند که از این جمعیت 30 نفر به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه هوش موفق استرنبرگ (SII) و پرسشنامه شادکامی آکسفورد (OHI) بوده است. جهت تجزیهوتحلیل دادههای جمعآوریشده علاوه بر آمار توصیفی، جهت تحلیل استنباطی از آزمون کولموگروف اسمیرنوف برای سنجش نرمالیتی دادهها، آزمون لوین برای سنجش تساوی واریانسها و آزمون تحلیل کوواریانس، استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد آموزش ایناگرام بر افزایش هوش موفقیت و افزایش شادکامی در دانشآموزان پسر دبیرستانی مقطع متوسطه اول خمینیشهر تأثیری ندارد.
این پژوهش بهمنظور بررسی اثربخشی آموزش تیپشناسی شخصیت 9 گانه (ایناگرام) بر افزایش هوش موفقیت و افزایش شادکامی در دانشآموزان پسر دبیرستانی مقطع متوسطه اول خمینیشهر به روش شبه آزمایشی از نوع طرح یک گروهی با پیشآزمون پسآزمون صورت گرفت. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانشآموزان پسر مقطع متوسطه اول در شهرستان خمینیشهر که جمعیتی در حدود 10000 را شامل میشوند که از این جمعیت 30 نفر به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه هوش موفق استرنبرگ (SII) و پرسشنامه شادکامی آکسفورد (OHI) بوده است. جهت تجزیهوتحلیل دادههای جمعآوریشده علاوه بر آمار توصیفی، جهت تحلیل استنباطی از آزمون کولموگروف اسمیرنوف برای سنجش نرمالیتی دادهها، آزمون لوین برای سنجش تساوی واریانسها و آزمون تحلیل کوواریانس، استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد آموزش ایناگرام بر افزایش هوش موفقیت و افزایش شادکامی در دانشآموزان پسر دبیرستانی مقطع متوسطه اول خمینیشهر تأثیری ندارد.
کلمات کلیدی :
ایناگرام ،هوش موفقیت، شادکامی، شخصیت
ایناگرام ،هوش موفقیت، شادکامی، شخصیت