بررسی رابطه بین تاب آوری شغلی با فرسودگی و رضایت شغلی معلمان ابتدایی شهر زاهدان
دوره 7، شماره 22، 1403، صفحات 51 - 56
1 استادیار گروه روانشناسی،واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران
2 دانشجوی دکتری روان شناسی تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان، زاهدان، ایران.
3 دانشجوی دکتری روان شناسی تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان، زاهدان، ایران.
چکیده :
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین تابآوری شغلی با فرسودگی و رضایت شغلی معلمان ابتدایی شهر زاهدان بود. پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی و ازنظر روش يك تحقيق توصيفي از نوع همبستگی میباشد. جامعهی آماری این پژوهش شامل کلیهی معلمان مقطع ابتدایی شهر زاهدان به تعداد 445 نفر میباشند. نمونه پژوهش با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس و بر اساس فرمول کوکران تعداد 145 معلم انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری در این پژوهش، سه پرسشنامه فرسودگي شغلي مسلش و جكسون (2003) و رضایت شغلی اسپکتور (۱۹۹۷) و تابآوری شغلی معلمان سوتومایور (2012) بود. ضريب پایایی پرسشنامهها از طریق آلفای کرونباخ برای پرسشنامه فرسودگي شغلي 0/80، تابآوری شغلی 0/91 و رضایت شغلی 0/77 به دست آمد. دادههای بهدستآمده با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون با نرمافزار SPSS 20 مورد تحليل قرارگرفته شده است. نتایج حاکی از آن است که، بین تابآوری شغلی با فرسودگی رابطه منفی و معناداری در سطح 99 درصد وجود دارد. همچنین بین تابآوری شغلی با رضایت شغلی معلمان رابطه مثبت و معناداری در سطح 99 درصد وجود دارد. نتایج رگرسیون نشان میدهد که تابآوری شغلی در حدود 44 درصد تغییرات فرسودگی شغلی و 22 درصد تغییرات رضایت شغلی معلمان را پیشبینی میکند.
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین تابآوری شغلی با فرسودگی و رضایت شغلی معلمان ابتدایی شهر زاهدان بود. پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی و ازنظر روش يك تحقيق توصيفي از نوع همبستگی میباشد. جامعهی آماری این پژوهش شامل کلیهی معلمان مقطع ابتدایی شهر زاهدان به تعداد 445 نفر میباشند. نمونه پژوهش با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس و بر اساس فرمول کوکران تعداد 145 معلم انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری در این پژوهش، سه پرسشنامه فرسودگي شغلي مسلش و جكسون (2003) و رضایت شغلی اسپکتور (۱۹۹۷) و تابآوری شغلی معلمان سوتومایور (2012) بود. ضريب پایایی پرسشنامهها از طریق آلفای کرونباخ برای پرسشنامه فرسودگي شغلي 0/80، تابآوری شغلی 0/91 و رضایت شغلی 0/77 به دست آمد. دادههای بهدستآمده با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون با نرمافزار SPSS 20 مورد تحليل قرارگرفته شده است. نتایج حاکی از آن است که، بین تابآوری شغلی با فرسودگی رابطه منفی و معناداری در سطح 99 درصد وجود دارد. همچنین بین تابآوری شغلی با رضایت شغلی معلمان رابطه مثبت و معناداری در سطح 99 درصد وجود دارد. نتایج رگرسیون نشان میدهد که تابآوری شغلی در حدود 44 درصد تغییرات فرسودگی شغلی و 22 درصد تغییرات رضایت شغلی معلمان را پیشبینی میکند.
کلمات کلیدی :
تاب آوری شغلی، فرسودگی، رضایت شغلی
تاب آوری شغلی، فرسودگی، رضایت شغلی